Katrine Vinther Nielsen Laura Bryhl Thure Hastrup

Brug Marselis-milliarden på klima og velfærd

Der er blevet en milliard til overs efter staten har overtaget finansieringen af Marselistunnelen. Den milliard har vi brug for, for vi har store udfordringer på velfærds- og klimaområdet, der skal løses frem mod de næste budgetforhandlinger.

Debatindlæg, 22.2.2022, Laura Bryhl, Katrine Vinther Nielsen og Thure Hastrup, Enhedslistens byrådsgruppe i Aarhus Byråd.

Venstres Christian Budde har i JP-Aarhus meldt ud, at han vil bruge pengene fra Marselistunnelen til at udfase dækningsafgiften hurtigere end planlagt. Dækningsafgiften er den afgift, kommunen kan opkræve hos ejere af erhvervsejendomme som et bidrag til de udgifter, ejendommene påfører kommunen. Pengene tilhører altså os alle sammen, og der er dermed god grund til, at dækningsafgiften findes. Derfor mener vi i Enhedslisten, at pengene skal komme alle aarhusianere til gode gennem investeringer i velfærd og klima. Vi ønsker nemlig en socialt retfærdig grøn omstilling.

Erhvervslivet er afhængigt af velfærdssamfundet, hvilket corona har vist med al tydelighed. Vi har brug for at få vores børn og ældre passet. Der skal være råd og overskud til at løfte velfærdsopgaverne. Vuggestuebarnet, børnehavebarnet, skolebarnet, den ældre, personen med handicap og den udsatte skal alle have et værdigt og trygt liv med tid til omsorg og oplevelser. Og det kræver investeringer fra fællesskabet:

På velfærdsområdet kan pengene være med til at skabe bedre arbejdsvilkår for vores uundværlige velfærds-personale og dermed være en del af løsningen på udfordringerne med rekruttering og fastholdelse, for undersøgelser foretaget af BUPL, viser, at tid til faglighed i det pædagogiske arbejde er det altoverskyggende fokus for pædagoger, der overvejer at vende tilbage til faget. Vi har derfor brug for, at børnene får trygge og udviklende rammer med gode normeringer på stuerne hele dagen i alle daginstitutionerne.

På klimaområdet har vi brug for tiltag, der for alvor sænker vores klimaaftryk på transportområdet. I cykelhandlingsplanen, der blev vedtaget tilbage i 2017, er oplistet tæt ved 100 forslag til nye cykelstier, der kan få aarhusianerne til at cykle mere frem for at tage bilen. Men den er endnu ikke finansieret, og cykelstierne mangler. Samtidig kræver den socialt retfærdige grønne omstilling, at den offentlige transport bliver styrket, så vi får alle med på den grønne vogn. Her vil bare en brøkdel af Marselis-milliarden kunne gøre en kæmpe forskel.

I Enhedslisten mener vi kun det er rimeligt, at pengene fra Marselistunnelen bruges på fællesskabet, for pengene er vores alle sammens og kan gøre en kæmpe forskel for klimaet og vores fælles velfærd.

Debatindlægget i JP-Aarhus

Billedet: Enhedslistens byrådsgruppe, fra venstre Katrine Vinther Nielsen, Laura Bryhl, Thure Hastrup.