Biltrafik

Lavere hastighed giver mindre støj og færre Co2 udledninger

Trafikale gener og især trafikstøj er i stigende grad et problem i danske byer, også i Aarhus. Samtidig er en effektiv afvikling af trafikken vigtig for at sikre en god mobilitet. For at gøre noget ved problemet med trafik-støj og samtidigt opnå en klimagevinst foreslår vi, at der indføres lavere hastighed i byzoner i Aarhus kommune. Forslaget sikrer en bedre balance mellem god mobilitet og de gener, som trafikken skaber.

Pressemeddelelse, 20.4.2023, Katrine Vinther Nielsen, Enhedslisten, sammen med Liv Gro Jensen, SF og Thure Hastrup, uden for partierne, medlemmer af Aarhus Byråd.

Liv Gro Jensen udtaler: ”Vi skal have mindre støj i Aarhus, og det kan vi bl.a. sikre ved at sænke hastigheden på vejene. Støjgener er et problem i vores kommune, og støj påvirker trivslen og sundheden for aarhusianerne. Samtidigt vil lavere hastighed sænke CO2 udledningerne fra trafikken, hvilket er også helt afgørende. Så mere ro på vores veje er den rette vej at gå

Thure Hastrup udtaler: ”Lavere hastigheder på vores veje har en klimagevinst. Når vi sænker hastigheden, vil det tilskynde, at flere vælger fx den kollektive transport eller cyklen til. Lavere hastighed gør simpelthen konkurrenceforholdet mellem bilen og de kollektive og aktive transportformer mere lige. Lavere hastigheder på vejene vil dermed gøre vores kommune mere sikker, klimavenlig og mindre generet af støj”.

Vi foreslår konkret, at den skiltede hastighed på veje må ikke overstige 50 km/t i byzoner, den skiltede hastighed på veje i og omkring midtbyen i Aarhus og oplandsbyernes må ikke overstiger 40 km/t, den skiltede hastighed på motorveje i Aarhus Kommune ikke må overstige110 km/t (der rettes henvendelse til Vejdirektoratet med ønske herom) og den skiltede hastighed på motorveje i Aarhus Kommune, der ligger tæt på bymæssig bebyggelse, ikke må overstige 80 km/t (der rettes henvendelse til Vejdirektoratet med ønske herom).

Med vores forslag ønsker vi også at følge op på et initiativ fra 12 af hovedstadens omegnskommuner og Regionsrådets formand fra april 2023. Initiativet består i en henvendelse til en række ministre i SVM-regeringen om at få sænket fartgrænsen til 80 km i timen på motorvejene omkring København. På de øvrige veje ønskes fartgrænsen sænket til 50 km i timen. Initiativet bygger på en analyse af ”Hastighedsnedsættelser og trafikstøj” af ingeniørvirksomheden MOE / Artelia Group, marts 2023.

Samlet set viser analysen, at hastigheden har en stor betydning for både trafikbilledet og støjforholdene og i et vist omfang også for CO2-udslippet og luftforureningen fra trafikken. I forhold til at reducere støjbelastningen har hastighedsnedsættelser i en skala som afprøvet i denne analyse et stort potentiale, som er særlig stort når både motorveje og de større kommuneveje inddrages. Desuden er høj hastighed en af de primære årsager til alvorlige trafikulykker i Danmark, hvilket også gælder i Aarhus. Så der er mange gode grunde til at vedtage vores forslag.

Forslaget er på dagsordenen på byrådsmødet d. 26.4.2023, sag nr. 30.