Lone Norlander Smith, Enhedslisten

Stop salget af ældreboligerne på Skovvangsvej

Forslaget om at sælge nogle af Aarhus Kommunes ældreboliger til private investorer har været en rodet og mudret sag. Enhedslisten står ved, hvad vi har skrevet under på i budgetforliget 2020, men alt hvad forvaltningen siden har lagt ovenpå i sagen, kan vi ikke gå med til. Summa summarum for os i sagen er: Stop salget af ældreboligerne på Skovvangsvej til private investorer.

Debatindlæg, 18.11.2020, Lone Norlander Smith, byrådsmedlem for Enhedslisten i Aarhus.

Udgangspunktet for salget var, at det skulle skaffe penge til opførelse af nye plejeboliger. Men da vi fik sat spotlys på sagen, kom det frem, at mere end halvdelen af pengene i stedet for skal bruges til at dække huller i budgettet. Altså!

Forslaget går ud på at sælge i alt 169 ældreboliger på Skovvangsvej, Torpevænget og Hejredalsvej. Det har beboerne i ældreboligerne på Skovvangsvej protesteret kraftigt imod. Enhedslisten har igen og igen sagt: Lyt til beboerne. De frygter, at de med en privat ejer får store huslejestigninger efter en renovering af boligerne. Og det er de ikke beskyttet imod, har vi langt om længe fået præciseret.

Ældreboligerne på Skovvangsvej er centralt placerede i byen, dem skal vi beholde som kommunale. Her har Socialforvaltningen desuden opgangsfællesskaber, som vi også må værne om. Og i det hele taget er der et stort behov for boliger centralt i Aarhus, f.eks. almene boliger, hvor huslejen ikke er på himmelfart.

Debatindlægget i Århus Stiftstidende