Banegraven Grøn By

Ja til Central Park i Aarhus over banegraven

Fortætning af Aarhus Midtby skal ske nænsomt og med omtanke. Sådan står der i Kommuneplanen, vedtaget af byrådet. Der står: ”Kulturmiljøer skal behandles med omtanke”, hvilket Enhedslisten i årevis har kæmpet for. Det vil vi også gøre med banegraven, hvor vi siger nej til højt og tæt byggeri. Derimod siger vi ja til en Central Park Aarhus, f.eks. som det er skitseret i forslaget The Yard.

Debatindlæg, 28.11.2020, Lone Norlander Smith og Peter Hegner Bonfils, medlemmer af Aarhus Byråd for Enhedslisten.

Et overvældende stort flertal af høringssvarene om overdækning af banegraven, siger nej til det fremlagte forslag fra C.F. Møller, med tæt, højt og kompakt byggeri over banegraven. I stedet for efterspørges lys og luft, grønne områder og mulighed for aktiviteter og mødesteder. Hvis vi overhovedet skal overdække banegraven, kan Enhedslisten tilslutte sig disse ønsker. Dermed vil området blive til gavn og glæde for alle i byen, og ikke kun for de få, der vil have råd til at bo der.

Det er meget glædeligt at se forslaget The Yard, fra LOCO Architects, præsenteret i Stiften. Glimrende at Frederiksbjerg-gruppen har fremlagt dette og præsenteret det for byrådets partier. Enhedslisten har set en præsentation af The Yard, og den første tanke er, at det lige netop er sådan et sted, man har lyst til at gå hen med sine børn og børnebørn. Det kan blive vores Central Park i Aarhus, som alle i byen vil glæde sig over. Og hermed kan vi markere, at Aarhus sammen med andre byer i Europa, går foran med bæredygtig og grøn byudvikling.

Hvad koster det? Hvor skal pengene komme fra? Sådan spørger vi altid som politikere. Og ja, det skal vi da arbejde på at finde ud af. Vi fornemmer en vilje hos flere partier i byrådet til, at det er denne vej vi skal gå. Det er glædeligt. For står vi sammen om dette, kan vi også finde løsninger.

Debatindlægget i Århus Stiftstidende