Pernille Skipper i Gellerup: Forkert at rive gode og billige boliger ned

I Gellerup i Aarhus og Vollsmose i Odense har beboerne for nylig fået besked om, hvilke boligblokke der skal rives ned, som følge af regeringens ”ghetto-plan” og lokale byråds-beslutninger. Det får Enhedslisten til at række ud til Socialdemokratiet og SF med opfordring til et fælles løfte om at bygge nyt efter valget.

Valgkamps reportage, 14.5.2019, Ole Jessen, pressemedarbejder Enhedslisten Aarhus

Pernille Skipper interviewes til TV-Avisen

Pernille Skipper, Enhedslistens politiske ordfører i Folketinget, besøgteGellerup og Toveshøj lørdag d. 11. maj. Her snakkede hun med en hel del beboere, der er rystede og rasende over, at et stort antal boligblokke i området, med hundredevis af gode lejligheder, skal rives ned. Formanden for Gellerup-afdelingen Abdinasir Jama og formanden for Toveshøj-afdelingen Anett Sällsäter Christiansen satte Pernille Skipper ind i de lokale problemer og fortalte om beboernes vrede og mismod over at blive tvunget ud af deres lejligheder. De lokale folketingskandidater Søren Egge Rasmussen og Anne Hegelund deltog i besøget.

Pernille Skipper sammen med Bydelsmødrene i Gellerup

”Det er helt forkert at rive gode og billige boliger ned, når de lokale boligforeninger er imod. Og det løser ikke nogen problemer – for et eller andet sted skal folk jo bo, også selv om de er arbejdsløse eller af anden etnisk oprindelse end dansk,” sagde Pernille Skipper.

Hun deltog i et børne/forældre arrangement på Gellerup Bibliotek og gik bagefter en tur i området sammen med en skare af beboere, hvorefter besøget sluttede af med frokost i Bazar Vest.

Abdinasir Jama og Anett Sällsäter Christiansen med Pernille Skipper
Abdinasir Jama og Anett Sällsäter Christiansen med Pernille Skipper. Folketingskandidat Anne Hegelund i baggrunden.

”Det er et gigantisk svigt af dem, der bor i de mest udsatte boligområder. Det er en stor opgave at få integrationen til at fungere, og de områder løfter en stor del af det, mens de også har problemer med kriminalitet, arbejdsløshed og sociale problemer. I stedet for hjælp og støtte til at løfte den opgave bliver de nu mødt af nedrivninger, dobbeltstraf og tvang,” sagde Pernille Skipper.

Til TV-Avisen, der var til stede, og til beboerne ved et improviseret møde i Gellerups nye bypark, fastslog Pernille Skipper, at Enhedslisten er stor modstander af ”ghetto-pakken”.

Diskussion med de lokale beboere i Gellerup / Toveshøj

”Selvom de billige boliger skal rives ned i tusindvis, har partierne bag ikke sikret en krone til at bygge mere billigt andre steder i landet. Jeg er selvfølgelig særligt skuffet over, at Socialdemokratiet og SF er med i den aftale. I Enhedslisten er vi store modstandere af ’ghetto-pakken’. Men nu bør vi i det mindste kunne love lejerne, at for hver bolig der bliver revet ned, skal der mindst opføres en ny billig lejebolig, hvis vi får et nyt flertal,” sagde Pernille Skipper.

Enhedslisten foreslår:

• Der skal mindst bygges én billig almen lejebolig som erstatning, for hver bolig der nu bliver revet ned. Det kræver større tilskud, krav om højere andel af almene boliger i nye kvarterer og ret til at sælge byggegrunde under markedspris.
  • Integrationen skal understøttes og styrkes. Det skal ske ved at etablere opsøgende familieteam, støtte til tidlig sprogstimulering, ved at ansætte socialrådgivere på folkeskoler og i dagtilbud og ved at lave permanente fritidstilbud herunder klubber, der også har åbent om aftenen og i weekender.