Lone Norlander

Tørklæde kan blive en del af uniformen

Enhedslisten foreslår, at der designes et tørklæde, som passer i farve og kvalitet til medarbejdernes uniformer i Sundhed og Omsorg. Så kan de kvinder, der ønsker at bære tørklæde på arbejde, vælge at gå med et standardiseret tørklæde, hvilket vil være et godt signal at sende.

Pressemeddelelse, 3.3.2019, Lone Norlander, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten.

Baggrunden for forslaget er nylige udtalelser fra rådmanden for Sundhed og Omsorg i Aarhus, Jette Skive. Hun har offentligt støttet et forslag i Folketinget fra sit parti, Dansk Folkeparti, om at forbyde offentligt ansatte at bære tørklæde. Dette på trods af, at der i Sundhed og Omsorg er mange loyale, hårdtarbejdende medarbejdere som bærer tørklæde.

”Rådmandens holdning er diskriminerende overfor en stor gruppe loyale medarbejdere, der i årevis har passet deres arbejde til stor gavn for mange aarhusianere. Det bryder vi os ikke om. Men nu stiller vi dette forslag, der kan skabe en løsning, som alle kan være tilfredse med,” siger Lone Norlander.

Rådmandens holdning til en gruppe ansatte i Sundhed og Omsorg er desuden i modstrid med Aarhus Kommunes personalepolitik, der især bygger på troværdighed, tillid, respekt og mangfoldighed.

Enhedslisten byrådsforslag går ud på, at der indføres et standardiseret tørklæde som supplement til uniformen i Sundhed og Omsorg, til medarbejdere der ønsker at benytte dette. Det vil desuden være en god mulighed for at sikre den hygiejniske del, som uniformen er med til at understøtte,

”Vi signalerer i forvejen med uniformen, at her er en medarbejder fra Sundhed og Omsorg, og vi er enige i, at det er et godt signal. Med vores forslag får vi en opgradering af beklædningen, for de medarbejdere der måtte ønske at benytte sig af et hovedtørklæde,” siger Lone Norlander.

Forslaget er på dagsordenen på byrådsmødet d. 6. marts