Til byrådet: Pres på KL om milliard besparelser

Opfordring fra Enhedslisten til Aarhus Byråd:

Velfærden i Aarhus er i den grad truet som følge af regeringens omprioriteringsbidrag, der samtidig er et voldsomt indgreb i det kommunale selvstyre. Indtil nu har vi kun set toppen af isbjerget.

Men hvis regeringens nedskæringer overfor kommunerne ikke stoppes, vil hele isbjerget i de kommende år komme op til overfladen. Virkeligheden bliver da nogle voldsomme milliard besparelser, der vil gøre ondt i rigtigt mange aarhusianeres hverdag.

Pressemeddelelse, 23.2.2016, Maria Sloth, Enhedslistens budgetordfører i Aarhus Byråd

Enhedslisten opfordrer nu Aarhus Byråd til at gøre en indsats for at stoppe disse smertefulde nedskæringer. Byrådet bør opfordre KLs bestyrelse til at sige nej til en aftale med regeringen, der ikke som minimum sikrer fuld tilbageførsel af omprioriteringsbidraget.

“Konsekvenserne af milliardbesparelserne er uoverskuelige. Hvis de får lov til at fortsætte år efter år, kan det ikke undgå at forringe kernevelfærden. Det må og skal stoppes. Derfor mener Enhedslisten, at vi i Aarhus Byråd skal stå sammen om at presse KLs bestyrelse til at få den konstante nedskæring stoppet,” siger Maria Sloth, Enhedslistens budgetordfører.

Enhedslisten har stillet forslag til Aarhus Byråd om at opfordre KLs bestyrelse til at forhandle en aftale igennem med regeringen for 2017 og årene fremover, der sikrer, at kommunernes mulighed for at yde en ordentlig service og velfærd til borgerne ikke forringes på grund af omprioriteringsbidrag eller andet.

Enhedslistens forslag er på byrådets dagsorden onsdag d. 24.2.2016