Solveig Munk og Aarhus Rådhus

Velfærden skal genoprettes med en 1% skattestigning

Et flertal i byrådet har i årevis kørt velfærden i sænk – det vil Enhedslisten rette op på.

Pressemeddelelse d. 14.4.2023, Solveig Munk: Enhedslisten, de Rød-Grønne

Derfor har Enhedslisten stillet et forslag til at genoprette velfærden med en 1% skattestigning. Forskellen vil ikke være til at mærke, for Aarhus har i forvejen ikke bare den laveste skat i Midtjylland, men en af de laveste i landet. Vi foreslår også at en milliard kroner frigives til brug på velfærden. Det er mindre end en tredjedel af kommunens opsparing, som vi foreslår kan tages fra “Marselis-milliarden”

“Vi har i forvejen lav skat i Aarhus Kommune sammenlignet med andre store byer, så det er en oplagt vej til at give trængte borgere bedre hjælp.” -Kresten Vendelboe & Dorthe Ryom Fisker, Fagbevægelsens Hovedorganisation Århus & Den Kommunale Fællesrepræsentation

En 1% stigning i skat er nok til at vende skuden. Vi skal ikke bare undlade de nedskæringer som er vedtaget i budgettet for 2023, men tværtimod investere i velfærden og øge serviceniveauet. Det vil betyde mere tid og omsorg for den enkelte borger, samt bedre muligheder for at få hjælp, når man har brug for den.  For de ansatte vil det betyde en mere stabil arbejdsplads, med flere medarbejdere og mindre pres. Alternativet er katastrofale forringelser, som vil lede til bred mistrivsel blandt vores mest udsatte medborgere.

Aarhus skal være en by for livet. En by, hvor man trygt kan sende sine børn i institution, hvor vi passer på de ældre, og hvor vi viser rummelighed og omsorg for de udsatte iblandt os. Det er tid til at stoppe nedskæringerne og gå i den anden retning – vi skylder hinanden at vi redder vores velfærd.

“Det er på høje tid, at byrådet ser i øjnene, at velfærden IKKE kan reddes ved at pålægge medarbejderne at løbe stærkere” -Solveig Munk, byrådsmedlem for Enhedslisten i Aarhus

Læs hele forslaget her

Læs FO og DKF’s udtalelse her