Kæmp for klimaet

Drikkevand: Vi skal ikke være kemiske prøvekaniner

Vores drikkevand minder efterhånden om et gigantisk kemiforsøg med den danske befolkning som prøvekaniner. Ja, der er skandale efter skandale med fund af sprøjtegifte i vores drikkevand. For nylig blev der fundet så meget gift, at myndighederne måtte forbyde borgerne i en kommune at drikke vandet fra hanen. Det skal stoppes nu, mener vi i Enhedslisten. Og det kan lade sig gøre.

Debatindlæg, 3.6.2019, Søren Egge Rasmussen, Enhedslistens fødevare- og landbrugsordfører i Folketinget – spidskandidat i Østjylland ved folketingsvalget

Miljø- og Fødevareklagenævnet har netop givet Aarhus Kommune medhold i, at der kan indføres forbud mod brug af sprøjtegifte på landbrugsjord over et sårbart vandområde ved Beder, hvorfra 330.000 mennesker får deres drikkevand. Det er virkelig gode nyheder. Jeg håber, det får mange andre kommuner til at følge trop og forbyde sprøjtegifte i sårbare vandområder.

Men kommunerne skal ikke bære ansvaret alene. Borgenes drikkevand bør sikres ved lov, ved at der indføres et reelt forbud mod brug af sprøjtegifte, i områder hvor drikkevandet dannes, og hvor det hentes op.

Eksperter og danske vandværker har i årevis råbt op om, at der ikke er styr på sprøjtegiftene i vores drikkevand, men i Folketinget er der ikke politisk vilje til helhjertet handling. Og der er sågar skridt i den forkerte retning. I 2017 indgik regeringen, Socialdemokratiet, Radikale og SF en aftale om en pesticidstrategi. Et element i aftalen var, at man tillod større mængder af sprøjtegifte i vores grundvand. Derfor ville Enhedslisten ikke være med i aftalen.

Regeringen, S, R og SF har i en tillægsaftale givet kommunerne lang snor, ja til og med 2022 til at stoppe brug af sprøjtegifte ved drikkevandsboringer. Det er fuldstændig galimatias at lade landmændene fortsætte med at forurene vores drikkevand. Der er nemlig ingen garanti for, at vi ikke om få år finder nutidens sprøjtegifte i grundvandet.

Vi skal have situationen under kontrol. Vi skal have indført et straks-forbud mod brug af alle sprøjtegifte i de områder, hvor vandet hentes op, og hvor vandet dannes. Gifteksperimentet skal stoppes, så der ikke fortsat spilles hasard med folks helbred.