Folketingskandidat Else Kayser besøger fødeafdelingen på Aarhus Universitetshospital, i snak med chefjordemoder Joan Dürr og afd. sygeplejerske Trine Madsen

EL: Ingen fødsler uden jordemoder på Skejby

”Alle fødende kvinder skal have en jordemoder hos sig under fødslen.” Det fastslår Else Kayser, folketingskandidat for Enhedslisten, ved et besøg på Aarhus Universitetshospital i Skejby. Her fortæller chefjordemoder Joan Dürr, at besparelser kan betyde fødsler uden jordemoder. Men Else Kayser og Enhedslisten vil i Folketinget finde de manglende penge og lade staten betale.

Valgkamps reportage, Ole Jessen, Enhedslisten Aarhus

En ekstra regning på 1. mia. kr. for flytningen fra flere andre hospitaler i Aarhus til Skejby og ibrugtagning af det nye hospital, har medført en spareplan på 325 mio. kr. i år. Fødeafdelingen skal spare hele 10 pct: 16 mio. kr. ud af et årligt budget på 160 mio. kr.

"Med besparelserne kan der være kvinder, som ikke har en jordemoder hos sig ved fødslen," siger chefjordemoder Joan Dürr.
“Med besparelserne kan der være kvinder, som ikke vil have en jordemoder hos sig ved fødslen,” siger chefjordemoder Joan Dürr.

”Med de besparelser kan vi ikke opretholde beredskabet. Det betyder, at der kan være kvinder, som ikke vil have en jordemoder hos sig ved fødslen. Og sådan gør vi altså ikke i Danmark,” siger chefjordemoder Joan Dürr, der er tydeligt frustreret over situationen.

En journalist og en fotograf fra Jyllands-Posten var også med ved besøget på fødeafdelingen på Aarhus Universitetshospital i Skejby.

”Vi er nået til en grænse”

88 procent af udgifterne på fødeafdelingen går til personale. Afdelingen har i forvejen sparet 30 mio. kr. Det betyder bl.a. at der ikke længere er råd til saftevand til de fødende kvinder, der også selv må tage tøj og dyne med til deres nyfødte. Så besparelserne kan kun findes ved, at fødeafdelingen fremover har færre ansatte. Samtidig stiger antallet af fødsler i Aarhus, der nu er oppe på 5.000 om året.

”Som faglig leder af fødeafdelingen kan jeg ikke acceptere, at vi ikke kan opretholde beredskabet, med altid at have en jordemoder hos en fødende kvinde. Vi har allerede effektiviseret så meget, at vi er nået til en grænse. Det er derfor, jeg er så desperat. Og som faglig leder har jeg ansvaret for sikkerheden,” siger Joan Dürr.

Enhedslisten vil hjælpe hospitalet

"Vi vil hjælpe hospitalet, for de penge kan ikke findes på driften,” siger Else Kayser.
“Vi vil hjælpe hospitalet, for de penge kan ikke findes på driften,” siger Else Kayser.

”Enhedslisten vil i Folketinget arbejde for, at staten betaler den 1. mia. kr. som flytningen har kostet ekstra. Vi vil hjælpe hospitalet, for de penge kan ikke findes på driften,” siger Else Kayser.

Hun er nervøs for, at besparelserne vil tvinge Aarhus Universitetshospital i knæ, og tage energien ud af det, så man ikke kan fastholde, at hospitaler er i den internationale liga.

Enhedslistens politiske ordfører i Folketinget, Pernille Skipper, besøgte Aarhus Universitetshospital lørdag d. 11.5. Her lovede hun også, at Enhedslisten i Folketinget vil komme det spareramte hospital til hjælp.

”Christiansborg har en del af ansvaret for det her, og staten må træde til og hjælpe med at betale regningen. Det er jo en engangsudgift, så det må være overskueligt at finde pengene,” sagde Pernille Skipper.

Socialdemokratiet vil ikke love noget

De Radikale og SF har også lovet at træde til med økonomisk hjælp fra staten, hvorimod Socialdemokratiets Mette Frederiksen ikke vil love, at staten hjælper til med at betale flytteregningen.

”Der er brug for flere ressourcer fremover til sundhedsvæsenet, hvis vi skal opretholde standarden. I Enhedslisten vil vi fremover bruge 2 mia. kr. ekstra om året til sygehusvæsenet og 1. mia. kr. til psykiatrien. Og så skal hospitalerne desuden have 2 pct. ekstra hvert år,” siger Else Kayser.

Læs også om besøget på fødeafdelingen i JP-Aarhus