Stop udliciteringer af kommunale opgaver

I Enhedslisten ved vi, at fællesskab fungerer. Derfor er vi også imod de borgerliges forsøg på at afvikle store dele af den offentlige sektor og overlade de kommunale opgaver til private virksomheder.
Vi mener ikke, at omsorgen af vores børn og ældre skal ødelægges ved at blive underkastet markedsvilkår og profitmotiver. I stedet bør det fortsat være en kommunal opgave at varetage omsorgen af vores medmennesker ud fra menneskelige hensyn i stedet for private, økonomiske interesser.
Enhedslisten insisterer på, at Århus Kommune bør fokusere på at yde en god service og samtidig sikre et godt arbejdsmiljø for de ansatte. Kommunen er bedst til at varetage de traditionelle, kommunale arbejdsopgaver, fordi kommunen ikke er sat i verden for at skabe overskud og profit til private ejere.
Det er både et problem at private firmaer kan stikke snablen ned i kommunekassen og suge løs, men det er især et problem, hvis et privat firma forvalter pengene så dårligt, at de bliver nødt til at dreje nøglen om. Selvom det er det private, der har tjent profitten og haft dårlig styr på økonomien, bliver det nemlig kommunen, der står med oprydningsansvaret.
Derfor siger vi nej til yderligere udliciteringer. Tvært imod er spørgsmålet, om ikke man skulle gå den modsatte vej og starte på at tage nogen af de udliciterede opgaver tilbage til kommunen, så det kan blive forvaltet demokratisk. Jeg foreslår, vi starter med buskontrollen.