Hærværk i valgkampen

Natten til søndag blev nogle mødelokaler i Mindegade 10 udsat for et omfattende hærværk, da ukendte gerningsmænd kastede store brosten gennem fire ruder og yderligere to ruder blev ødelagt ved flere andre forsøg på at kaste sten gennem dem.

“Det var et rent held, at der ikke skete personskade, da en større gruppe sygepleje-elever opholdt sig i lokalet i forbindelse med et fagligt arrangement,”, siger Else Kayser, byrådskandidat for Enhedslisten og tidlige formand for Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland. “Og jeg tør slet ikke tænke på, hvad der i værste fald kunne være sket, hvis én var blevet alvorligt ramt”.

Da der er tale om et fælleslokale for Dansk Sygeplejeråd, Enhedslisten og andre beboere i komplekset Mindegade 10, er det nærliggende at tro, at der er tale om politisk hærværk, som måske har forbindelse med kommunevalget.

Det understøttes af, at også Enhedslistens lokaler i Svendborg har været udsat for hærværk i valgkampen, ligesom der tidligere er begået hærkværk i Mindegade 10 med tydelige nazi-graffiti-trusler.

Også tidligere har Enhedslistens lokaler været udsat for hærværk, som i 2008, hvor en stribe rudeknusninger viste sig at være udført af folk fra White Pride, hvilket der også faldt dom for samme år, da en DNA-test afslørede én af gerningsmændene.

“Enhedslisten fordømmer på det kraftigste dette hærværk uanset hvem, der står bag. Og vi vil stærkt opfordre til, at politiet tager alle de nødvendige skridt, der kan sikre en opklaring af hærværket,” slutter Else Kayser.

For yderligere oplysninger:
Else Kayser, byrådskandidat for Enhedslisten,