Alle har krav på et godt arbejdsliv

Som spidskandidat for Enhedslisten i Århus, vil jeg kæmpe for at sikre de bedste betingelser for, at ansatte i Århus Kommune får et godt arbejdsliv.
En af forudsætningerne for et godt arbejdsliv er tryghed i ansættelsen. I Enhedslisten mener vi, at medarbejdere har ret til at vide, hvad de står op til, og hvad der bliver forventet af dem. Medarbejdere har også krav på at få nok tid til at udføre det arbejde, de bliver sat til at udføre, og krav på at blive mødt med respekt og anerkendelse for deres indsats.
Stress betragtes i dag som en folkesygdom, men sådan behøver det ikke være. Der skal være ansatte nok til at udføre arbejdsopgaverne professionelt – også når arbejdspladsen er ramt af sygdom og ferie. At der er travlt på en arbejdsplads kan være ok i perioder, men travlheden må ikke gå ud over trivslen: De ledige står i kø for at blive ansat, og give en hånd med.
En anden forudsætning for et godt arbejdsliv er, at der er gode arbejdsmiljøer og arbejdsforhold til glæde og gavn for medarbejderne og borgerne i Århus Kommune. Ved at inddrage de ansatte og faglige organisationer mest muligt i den daglige planlægning af arbejdet og de langsigtede mål er der større mulighed for, at hverdagens eksperter bliver hørt og får en stemme.
Jeg vil gøre mit til, at ansatte og de relevante faglige organisationer bliver inddraget i kommunens budgetlægning. Det er dem, der ved, hvor skoen trykker, og dem der ligger inde med konstruktive forslag til, hvad der kan gøres fremadrettet. Inddragelse nytter.