S taler mod bedre vidende

Kønsopdeling: »Vi kan ikke indrette offentlige tilbud ud fra religiøse dogmer«, skrev Peder Udengaard og Hüseyin Arac i torsdags 3. november her i avisen (Stiften).
Det er et statement, de færreste kan være uenige i. Men begge herrer ved udmærket godt, at kvindesvømningen i Gellerup ikke er startet efter krav fra religiøse – fuldstændig på linje med kvindesvømningen i resten af Aarhus.

Læserbrev i Århus Stiftstidende 8.11.2016, Maria Sloth, politisk ordfører for Enhedslisten i Aarhus Byråd og formand for Udvalget for Mangfoldighed og Ligestilling.

Der har været en rigtig grundig behandling af sagen, hvor vi indtil videre har haft sagen i byrådet tre gange. Når vi behandler forslag i byrådet, undersøges sagerne selvfølgelig fra alle ender og kanter, og det er også sket i denne sag. Her er det kommet frem, at kvindesvømningen i Gellerup ikke er startet på efter krav fra religiøse, gardinerne er ikke kommet op med begrundelse i religion, ja, de deltagende kvinder har ikke engang den samme religion. En del af dem har faktisk ikke nogen overhovedet.
Jeg tænker, man må have en rimelig dårlig sag, når man kun kan komme med argumenter, der beviseligt er faktuelt forkerte.
Om det er, fordi Socialdemokratiet tror, at både kvinderne, Gellerupbadet, Kulturforvaltningen og Brabrand Boligforening lyver, skal jeg ikke kunne sige, men de taler i hvert fald imod ekspertudsagnene fra alle disse grupper, der til hverdag beskæftiger sig med Gellerupbadet og dets besøgende. Alt dette uden på noget tidspunkt at tage ud og snakke med kvinderne. Man ved åbenbart bedre på rådhuset.
Hykleriet bliver endnu tydeligere, når den præcis samme form for kønsopdelte svømning foregår i de fleste, hvis ikke alle, århusianske svømmehaller. Præcis samme tilbud er tilsyneladende kvindeundertrykkende i Gellerupbadet, mens det er frigørende på den Permanente og i Frydenlund?
Nej. Der er kun én type diskrimination og kvindeundertrykkelse, når det kommer til kvindesvømningen i Gellerup: Byrådets åbenlyse og grundløse diskrimination af Gellerups kvinder, som får taget et tilbud fra sig, som resten af byens kvinder fortsat har.