Valgløfte fra EL: Nej til ny lufthavn ved Aarhus

En ny lufthavn nord for Aarhus vil få alt for store omkostninger for mennesker og miljø. Derfor giver Enhedslisten et klokkeklart valgløfte: En garanti for, at partiet i Folketinget aldrig vil stemme for placering af en ny lufthavn i Thomasminde.

Den kontroversiele beslutning om en ny lufthavn har haft stor betydning i valgkampen, da det i sidste ende er Folketinget, der skal godkende placeringen.

Pressemeddelelse 17.6.2015. Nikolaj Villumsen

“Jeg kan godt forstå den store bekymring hos mange af beboerne i området. Og her i valgkampen har vi set, at andre partiers kandidater stritter i øst og vest i spørgsmålet om lufthavnen. Derfor er det vigtigt for os at sige, at en stemme på Enhedslisten er en garanteret stemme imod en ny lufthavn i Thomasminde,” siger Nikolaj Villumsen.

Enhedslisten er grundlæggende modstander af en ny lufthavn i Thomasminde, fordi det vil skabe alt for store problemer for mennesker og miljø. Titusindvis af mennesker bor indenfor et område, der vil ende som et støjhelvede. Placeringen af lufthavnen her er miljømæssig problematisk og vil potentielt true væsentlige grundvands-interesser. Og så er der hensynet til natur-værdierne.

I Aarhus Byråd er Enhedslisten helt enig i at sige nej til placering af en lufthavn i Thomasminde, som andre partier mere eller mindre går ind for. Enhedslisten står fast på sin modstand.

“Det er en rystende ringeagt for både mennekser og miljø, som ‘Thomasminde partierne’ udviser. I Enhedslisten har vi altid været imod den placering, og efter, at vi så rapporten, er vi kun blevet styrket i vores modstand. Vi har talt med mange borgere i den nordlige del af Aarhus kommune, og vi står last og brast med dem i deres modstand,” siger byrådsmedlem Peter Bonfils.

Aarhus Byråd diskuterer lufthavns-placeringen på mødet d. 17.6.