EL opfordrer til østjysk håndslag: Giv letbanen første prioritet

Enhedslistens spidskandidat i Østjylland, Nikolaj Villumsen, frygter at mulighederne for udbygningen af letbanen drukner i motorvejsløfter i valgkampen. Derfor opfordrer han nu kandidaterne fra de andre partier til at give håndslag på at udbygningen af letbanen skal have første prioritet og foreslår en statslig pulje til medfinansiering.

Pressemeddelelse 1.6.2015

Nikolaj Villumsen udtaler:  – Det er helt afgørende for at komme trængslen til livs i Østjylland at letbanen udbygges. Ligesom Københavnsområdet ville være ét stort trafikkaos uden S-togene så bliver der kaos på vejene hvis ikke der investeres i denne kollektive transport i Østjylland.

– Det er ikke bare i Østjylland at der bliver lovet flere motorveje i valgkampen. Det sker lige nu i hele landet. Jeg frygter at vi efter valget står i en situation, hvor de ambitiøse planer om udbygning af letbanen drukner i motorvejsløfter, hvis kandidaterne i Østjylland ikke træder i karakter.

– Helt konkret foreslår Enhedslisten at der oprettes en statslig pulje på 4 mia. kr. Det vil sikre statslig medfinansiering til de østjyske planer om nye letbaneetaper til bl.a. Brabrand, Hasselager og Hinnerup. Dermed kan vi løse de trafikale problemer på bæredygtig vis.

– Jeg opfordrer hermed de andre østjyske kandidater til at give håndslag på, at vi vil prioritere udbygninger af letbanen frem for flere motorveje.