Forsvar byens grønne kile

Et flertal i byrådet vil skære den grønne kile midt over ved Thorvaldsensgade. Flertallet vil tillade et dominerende byggeri på stenhugger-grunden, på hjørnet af Thorvaldsensgade/Vestergade, og dermed amputere en flot og visionær planlægning, som byrådet har fastholdt i årtier.

Enhedslisten støtter beboernes protester og siger nej til det påtænkte byggeri.

Pressemeddelelse 24.4.2015 Peter Hegner Bonfils

Rigtigt mange beboere i området protesterer kraftigt mod å-vandalismen, og det er der flere gode grunde til. En af dem er, at området i Kommuneplanen er udlagt som et rekreativt område.

“Vi skal have respekt for den slags, især når det som her gælder et meget unikt grønt område i midtbyen. Det er ikke uden grund, at vi i Aarhus i mange år har haft den overordnede plan med den grønne kile fra Brabrandsøen helt ind til midtbyen. Den skal ikke bare saves midt over af et tilfældigt byggeri,” siger Peter Hegner Bonfils.

Overordnet har byrådet en målsætning om fortætning af midtbyen, hvilket fint kan gøres på mange arealer og grunde. Men lige netop her går fortætningen af midtbyen for vidt.

“Hvis vi for alvor begynder at hugge en hæl og klippe en tå, i grundlæggende elementer i Kommuneplanen, så bliver det tilfældighederne – og pengemagten – der bestemmer og ikke de gode planer, byrådet har lagt. Jeg frygter, at det her kan blive en glidebane og vil gerne opfordre aarhusianerne til at gøre det klart for byrådet, at vi ønsker en by hvor det grønne også har sin plads.”

Sagen er på byrådsmødet onsdag d. 29.4.