Ingen flyrejser med social dumping

Flyrejser for kommunale kroner skal ikke bidrage til social dumping. Det mener Enhedslisten, som nu stiller forslag om dette i Aarhus Byråd. Helt central i denne strid er for tiden flyselskabet Ryanair.

Pressemeddelelse 13.5.2015. Peter Hegner Bonfils

Forslaget er helt i forlængelse af kommunens indkøbs- og investeringspolitik, som stiller krav til leverandører, banker og investeringsfirmaer om at overholde en række ILO konventioner og fundamentale menneskerettigheder.
“Der er en udvikling i gang i luftfarten, som undergraver det danske arbejdsmarked og den danske model. Som ansvarlig offentlig myndighed har vi et valg: Vil vi bidrage til, at der er rimelige løn- og arbejdsvilkår i flybranchen, eller vil vi bidrage til et ræs mod bunden,” siger Peter Hegner Bonfils.
Enhedslisten foreslår:
Det er Aarhus kommunes klare hensigt gennem sin indkøbspolitik mv. at bakke op om rimelige forhold på arbejdsmarkedet. I forlængelse af dette vil Aarhus kommune derfor i forbindelse med rejser for kommunens politikere og ansatte kun anvende flyselskaber, som har overenskomstmæssige forhold og/eller har tilsluttet sig og overholder FN’s Global Compact.
“Hvis vi beslutter kun at lade os transportere med overenskomstdækkede selskaber, kan vi bidrage til at bevare danske arbejdspladser og den danske model,” siger Peter Hegner Bonfils.
Flyselskaber kan vælge at tilslutte sig FNs Global Compact, sådan som SAS har gjort. De forpligter sig dermed bl.a. til at opretholde foreningsfriheden og effektivt at anerkende retten til kollektiv forhandling. Det er disse spørgsmål, der for tiden er centrale i striden om flyselskabet Ryanair.

Forslaget er på byrådsmødet d. 20.5.2015