Velfærden skal bevares – nej til minus-vækst

I Aarhus Kommune har vi penge i kassen til udvidelser af velfærden. Det er der hårdt brug for, til gavn for børn, ældre, arbejdsløse, udsatte, handicappede m.fl. Og så har vi desuden brug for udbygning af den kollektive trafik, flere almene boliger og grøn omstilling.

Pressemeddelelse 10.9.2015. Maria Sloth, byrådsmedlem

Men, men, men. Regeringens såkaldte omprioriteringsbidrag slår hul i bunden af kommunekassen, hvilket især Venstre og Dansk Folkeparti så skammeligt står bag. Derfor indledes budgetforhandlingerne i stedet for med krav om store besparelser.

“Det er helt uacceptabelt, at regeringen på denne måde dikterer kommunens service overfor borgerne. Den slags vil vi altså selv bestemme i byrådet. Så vi opfordrer KL til at sige fra overfor regeringens pålæg,” siger Maria Sloth, Enhedslistens budgetordfører.

Enhedslisten har flere forslag til finansiering, der kan sikre den kommunale service for byens borgere samt arbejdsforholdene for kommunens ansatte:

Sæt 0,5 procent effektiviseringen i bero. Normaliser kommunens afdrag på gæld. Hæv dækningsafgiften. Hæv grundskylden. Brug de opsparede penge til Marselistunnelen på forbedret service. Lav investeringsmodeller på områder som børn, sundhed og beskæftigelse, således at forbedringer på sigt kan spare kommunen penge.

“Med vores forslag viser vi, at vi sagtens kan finde pengene til at bevare velfærden. Og det står vi fast på, at vi vil. For det skal stå helt klart, at Enhedslisten ikke er med i et forlig, der sparer på kommunal service og de ansattes arbejdsvilkår,” siger Maria Sloth.

Sidste år var Enhedslisten med i budgetforliget, hvori vi fik flere forbedringer i rød-grøn retning, mht. børn, bybusser og cyklisme, handicappede, beskæftigelse, klima, kultur m.m. Også i år har Enhedslisten mange gode forslag til forbedringer med til forhandlingerne.

Enhedslisten har masser af store, varme ønsker for Aarhus som en rød-grøn by:

“Vi ønsker flere almene boliger, så alle har råd til at bo her. Vi ønsker offentlig transport og cyklisme udbygget til gavn for miljø og klima. Vi ønsker en by, hvor der passes ordentligt på både børn og voksne, ældre, samt handicappede og andre svage grupper. Vi ønsker et Aarhus med mangfoldighed, ligestilling og gode muligheder for alle,” siger Maria Sloth.