Rådmand skal pålægges at give opsættende virkning på forældrebetaling

I sagen om forældrebetaling for århusianske børn i døgninstitutioner og familiepleje har rådmand Thomas Medom først haft den holdning, at betalingen ikke lovligt kan have opsættende virkning, indtil flere familiers anke af beslutningen om betaling er behandlet i Ankestyrelsen. På det seneste er rådmanden så vendt på en tallerken. Desværre er det ikke helt klart, hvilke familier der ifølge rådmandens nye vurdering får opsættende virkning.

Pressemeddelelse, Jette Jensen, byrådsmedlem

“Rådmanden stod først meget fast på, at opsættende virkning ikke ville være lovlig. Det var juridisk KLOKKEKLART, sagde han. Nu er han heldigvis kommet på andre tanker, men det er jo ikke til at vide, om han holder fast i sin nye vurdering. Og vi vil altså gerne sikre, at forældrene holdes skadefri, indtil der ligger en afgørelse,” siger Jette Jensen.
Derfor stiller Enhedslisten sammen med Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative på næste byrådsmøde et forslag, der pålægger rådmanden at give opsættende virkning for betalingen til alle de forældre, der ikke forud for aftalen om anbringelse af børn på døgninstitutioner eller i familiepleje er blevet præsenteret for et betalingskrav.
“Betalingsbekendtgørelsen siger jo nemlig, at kravet om betaling for et anbragt barn skal ske, når aftalerne om anbringelse træffes. Og det er jo blandt andet det, at Århus kommune har valgt at overse i de pågældende sager – og derfor det, som Ankestyrelsen skal træffe afgørelse om,” siger Jette Jensen.
Når et pålæg gives af byrådet, kan en rådmand ikke ændre beslutningen, UDEN først at spørge byrådet.
“Og det er vigtigt i en sag, hvor så mange familiers økonomi bliver ramt, at byrådet har styr på, hvilken kurs Århus kommune følger. At det så at sige ikke er op til en enkelt politiker eller to at afgøre en gruppe forældres økonomi ,” siger Jette Jensen.