Enhedslistens ordførertale ved 1. behandling af Århus kommunes budget 2014

Det er altid spændende, når byrådet skal i gang med forhandlingerne om et nyt budget! Spændende både for byens borgere og for byens politikere. For hvilken vej skal vi som bysamfund gå? Mere eller mindre fællesskab? Bedre eller dårlige tilbud? Mere eller mindre velfærd?

Jette Jensen

Ikke flere nedsæringer.

Gennem de seneste år har borgmesterens budgetforslag har lagt op til mindre fællesskab, dårligere service og mindre velfærd. Borgmesteren har foreslået store besparelser. Besparelser, der har ramt alle velfærdsområderne. Og besparelserne er blevet gennemført – i skøn forening mellem Socialdemokraterne, SF, De radikale og byens borgerlige partier.

I år er der mulighed for at bevæge sig i en anden retning! Borgmesteren har nemlig fremlagt et budgetforslag, der bygger på mere positive forudsætninger end de seneste år!
Og som ikke lægger op til, at der skal spares.

Ingen besparelse på 0,3 % af lønsummen.

Og dog! For borgmesteren foreslår, at der skal findes en besparelse på 0,3 % af lønsummen i alle magistratsafdelinger. Pengene skal findes ved effektiviseringer, foreslår borgmesteren. Men det ville klæde borgmesteren at pege på, hvad det er, der skal effektiviseres! Er det et forslag om, at samtlige medarbejdere skal løbe lidt hurtigere – blive lidt mere pressede – med fare for et dårligt arbejdsmiljø? Eller er det et forslag om at skære på servicen i forhold til borgerne? Eller er det et forslag om fjerne bureaukratiet i Århus kommune? For her vil der være penge at hente! Jeg vil opfordre borgmesteren til at præcisere, hvilke effektiviseringer, der tænkes på! Det er ifølge Enhedslisten ikke ansvarlig politik at beslutte en besparelse uden at kende virkningen heraf – og uden at tage ansvar for konsekvenserne. Så effektiviseringer uden navn på kan Enhedslisten ikke være med på!

Prioritering af det sociale område.

Hvad er det så, Enhedslisten gerne vil i forbindelse med budgettet for 2014?
Ja, vi vil prioritere det sociale område, der jo som bekendt har været meget hårdt ramt af de seneste års nedskæringer. Vi vil have flere midler til bostøtte, BPA og botilbud – og vi vil se på, hvordan nogle af værestederne for blandt andet mennesker med psykiske lidelser kan genopstå. Samtidig prioriterer vi, at Århus kommune arbejder videre med hjemløseplanen.

Penge til folkeskolen.

Vi vil også prioritere folkeskolen. Ligesom på det sociale område er folkeskolen mærket af mange års nedskæringer. Man kan sige, at de århusianske folkeskoler i årevis har kørt på 3. klasse – også når det drejer sig om timer til undervisning. Med den længere skoledag, der følger af folkeskolereformen, er det problem løst. Nu skal alle skoler sørge for mere undervisning. Det rejser så et nyt problem: det koster at øge undervisningstimetallet. Og de penge skal findes! Men vi vil ikke være med til at finde pengene ved at presse folkeskolens ansatte.

Flere midler til Filmby Aarhus og SPOT-festivalen.

Samtidig vil vi prioritere kulturområdet. Vi har som byråd udformet en meget ambitiøs kulturpolitik, men pengene til at gøre politikken til virkelighed er noget mindre ambitiøse.
Vi taler i kulturpolitikken om fokus på det kulturproducerende og om kulturtilbud til alle – og alligevel er der ikke fundet penge til at støtte SPOT-festivallen. Det skal der rettes op på!
Vi giver i kulturpolitikken filmmiljøet en stor rolle i udviklingen af Århus som kulturby – og så bliver Filmbyen spist af med pebernødder. Det skal der også rettes op på! Vil vi en ambitiøs kulturpolitik, må vi også afsætte midlerne til at opnå det.

Ungdomskulturhus.

Vi vil – hvis midlerne ikke kan findes i de 3 magistratsafdelinger: Børn & Unge, Sociale forhold & Beskæftigelse og Kultur & Borgerservice – have afsat penge til at drive det Ungdomskulturhus, der allerede er afsat husleje til i Kulturforliget.

Bedre kollektive transport.

Og så skal der findes penge til at forbedre busdriften til Ormslev! Vi kan ikke acceptere, at de af byens borgere, der lever i de mindre bysamfund, ikke har mulighed for at benytte sig af den kollektive transport.

Flere almene boliger.

På anlægssiden støtter vi borgmesterens forslag om at bruge 100 millioner fra Hjemfaldsklausulerne på centralt beliggende ungdomsboliger – og vi vil, at der også skal bruges 100 millioner på almene familieboliger. Det er for os vigtigt, at både unge under uddannelse og andre – unge som knapt så unge – kan finde gode og billige boliger i Århus.

Aarhus CO2-neutral.

Vi vil også have afsat midler til at sikre, at Århus arbejder sig frem mod at blive CO2-neutral senest i 2030 – og gerne før. Det kan ske ved at investere i solceller på de kommunale bygninger – og ved at investere i vedvarende energi såsom havvindmøller. Investeringerne her vil betale sig selv hjem i løbet af kort tid! Men det kræver en investering!

Mere letbane.

Og så vil vi gerne have finansieringen af Brabrand- og Århus Ø-etaperne af Letbanen på plads. Vi vil, at Århus kommune i højere grad skal satse på kollektiv trafik, og vi vil, at den kollektive trafik skal være attraktiv at bruge. Finansieringen finder vi ved at skrotte planerne om den meget dyre – og ifølge alle tilgængelige trafiktal – også de seneste – temmelig overflødige Marselistunnel. Vi anerkender, at der langs Marselis Boulevard er behov for en støjskærm, men ved at skrotte planerne om tunnel-løsningen er der rigeligt penge til BÅDE en grøn og effektiv støjafskærmning OG de lokale udbygninger af Letbanen.
Jeg er klar over, at det kræver, at borgmesteren opsiger sin aftale med Venstre og Konservative om finansiering af Marselistunnellen. Men jeg kan så her fortælle borgmesteren, at lige præcis i et valgår er det fuldt ud legalt at opsige indgående aftaler – med virkning fra næste valgperiode. Det vil give borgerne noget at forholde sig til i valgsituationen: i hvilken retning ønsker vi, at Århus skal udvikle sig? Skal vi vælge samfundsnyttige investeringer som udbygning af Letbanen, eller skal vi satse på unyttige prestige-projekter som Marselistunnellen?

Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge – og jeg vil opfordre borgmesteren til at gøre sig sin stilling klar. Jeg tror, at det vil være til gavn for byen – og måske også for Socialdemokraterne!

Jeg indledte med at sige, at der er to veje at gå, når budgettet for bysamfundet Århus skal lægges: vi kan vælge mere eller mindre fællesskab, bedre eller dårligere service, mere eller mindre velfærd!

I Enhedslisten vælger vi mere fællesskab, bedre service og mere velfærd. Og det vil være vores udgangspunkt i budgetforhandlingerne.