Godt at demokratiet styrkes og borgerne høres

Byrådet i Aarhus behandler på onsdag d. 9.10. en indstilling, som skal sikre, at borgerne i højere grad bliver hørt, før beslutninger træffes. “Aktivt medborgerskab” hedder det i byråds-jargon. Og i Enhedslisten kan vi kun klappe i hænderne og råbe hurra, for vi har i årevis talt for, at borgerne i højere grad skal høres, før politikerne beslutter sig.

Det er jo ikke noget nyt, at byrådspolitikere bliver påvirket udefra. Det kan være af organisationer, interessegrupper, foreninger, erhvervsinteresser samt af og til også af stærke borger-grupper. Ofte er det organisationer med indflydelse, magt eller penge, som formår at gøre deres indflydelse gældende.

“Med ‘aktivt medborgerskab’ lægges der op til, at også almindelige borgere kan blive høre om udviklingen af Aarhus. Det hilser vi med stor glæde. Men vi vil også samtidig gøre opmærksom på, at den slags skal der følges op på. Og i Enhedslisten vil vi årvågent holde øje med, at borgerne rent faktisk også bliver hørt,” siger Jette Jensen, Enhedslisten.

Vi vil desuden holde øje med, at det foreslåede Medborgerskabs-udvalg ikke bliver en syltekrukke for gode ideer og nærdemokratiske intentioner. På byrådsmødet onsdag er der allerede flere forslag, som foreslås henvist til behandling i dette udvalg. Nemlig forslag om en mangfoldighedsdag i Aarhus og forslag om at afprøve såkaldte “deltagerbudgetter”.

“Vi vil i Enhedslisten holde øje med, at demokratiet får lov til at udfolde sig, sådan som der er lagt op til med “aktivt medborgerskab”. Vi har nemlig altid syntes, at det er et stort gode for den demokratiske proces og for de trufne beslutninger, at borgerne i højere grad bliver hørt, før vi politikere træffer vores beslutninger. Det bliver beslutningerne kun bedre af,” siger Jette Jensen.