Spørgsmål fra Jette Jensen til borgmester Jacob Bundsgaard vedrørende beboere i Gellerup.

Forespørgsel om vilkår for beboere på Bentesvej, der skal fraflytte lejligheder på grund af Helhedsplanen for Gellerup og Toveshøj.En række beboere på Bentesvej i Gellerup skal som følge af nedrivning og omdannelse af boligblokke fraflytte deres nuværende lejemål.

Århus Kommune har imødekommet beboernes ønske om at få mulighed for at blive genhuset i boliger i andre boligområder end Gellerup. Der er den 14. maj fra Brabrand Boligforening udsendt opsigelser af lejemålene til beboerne med virkning fra 1. juni 2014. Med opsigelserne er udsendt et skema med ønsker om fremtidig bosted, som beboerne kan udfylde – herunder til ønsker om en bolig i en af de lejligheder, som kommunen har til rådighed i de almene boligområder. Medsendt opsigelser og skema om boligønsker er fra Århus kommune en liste over boligområder, hvor der er kombineret og fleksibel udlejning. Disse områder skriver Århus Kommune til samtlige opsagte beboere, at de ikke kan søge. Borgmester Jacob Bundsgaard har i et indslag i TV2 den 16. maj 2013 lovet, at denne liste skulle blive slettet, men listen er ikke trukket tilbage.

I den forbindelse ønskes svar på følgende:

Hvorfor skal beboerne, der ikke selv har valgt at fraflytte deres lejemål, ved fraflytning betale dobbelt husleje i den normale opsigelsesperiode?
Hvorfor skal beboerne, der ikke selv har valgt at fraflytte deres lejlighed, fortsat indbetale til vedligeholdelseskonti, når vedligeholdelseskontiene låses ved fraflytning?
Hvorfor følger vedligeholdelseskonti ikke beboerne til de nye lejemål?
Hvem har truffet beslutningen om, at beboerne på Bentesvej i Gellerup ikke kan søge om bestemte kommunale lejemål i forbindelse med Helhedsplanens nedrivninger?
Hvilke byrådsbeslutninger bygger beslutningen om, at beboernes ikke kan søge bestemte lejemål på?
Vil borgmesteren tage initiativ til, at beboerne kan søge alle kommunale lejemål?