Vellykket protest efter White Pride-overfald

Pressemeddelelse fra ARN: Omkring 100 århusianere mødte i dag op på Lille Torv for at vise deres protest efter et nyt White Pride-overfald sent lørdag aften. Her blev en ung venstreorienteret først jagtet af en halv snes højreekstremister og senere overfaldet med flasker og spark i 7-Eleven på Lille Torv.

– Vi er overraskede over den fine opbakning, da mødet var indkaldt med under 24 timers varsel, siger en tilfreds Agnes Holst, talsperson for Antiracistisk Netværk-Århus.

Manifestationen forløb uden episoder af nogen art og i et fint samarbejde med politiet. Derfor har Antiracistisk Netværk-Århus besluttet, at vil man gøre det igen, hvis der kommer nye overfald – selv om man naturligvis håber det modsatte.

Der har været mere ro den sidste tid, men så sent som i juni var der et grimt overfald i Mølleparken. Her gik en større gruppe White Prider til angreb, hvor to tilfældige gæster blev overfaldet.

– Det må aldrig blive en vane med disse overfald – og vi kan slet ikke tie dem ihjel, fortsætter Agnes Holst. Derfor vil vi fremover mødes på gerningsstedet kl. 17 dagen efter, hvis der sket et nyt overfald.

Antiracistisk Netværk-Århus har anmeldt overfaldet til politiet og givet vigtige tips videre.

– Nu har vi gjort vores, så må resten være op til politiet. Men med tre anholdelser og videooptagelser fra 7-Eleven burde det også være muligt, slutter Agnes Holst.

For yderligere information

Agnes Holst – 23 67 15 75, E-mail: [email protected]

Billede: wikimedia commons (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hakenkreuz_im_Verbotsschild.svg 25/08 2009)