Budgettale 2. behandling af budget 2024, Enhedslisten de Røg-Grønne ved Solveig Munk

Jeg kunne jo holde den samme budgettale som til 1. behandlingen for ikke meget er ændret i det budget som borgmesteren med følgesvende lægger frem. Det skal jeg dog afholde mig fra og henvise interesserede til at genhøre den tale.
Det er de samme advarselslamper der blinker:
Vi fik endda syn for at klimaet kalder på indsats. Katastroferne har ramt. Vi fik skybrud og deraf følgende oversvømmelser i kældre, tunneler og veje. Ingen personer dog endnu tilskadekommet. Budgetforliget underprioriterer penge og handling til klimaindsatser og den grønne omstilling. En musketered om at ville lave en klimatilpasningsplan gør jo ingen handling. Det lukker bare de ikke deltagende i eden ude fra indflydelse.
Anlæg til klimasikring, infrastruktur, kollektiv trafik, breddeidrætten, cyklestihandlinger, ude- naturarealer til daginstitutioner og skoler udskydes, mens klimabelastende projekter som Kongelunds- og stadionprojekter fremmes, skønt de alle end ikke er besluttet i byrådet endnu og der er store uløste problemer med og ingen penge til infrastruktur til de projekter,
Bremserne blev ikke slået i.
Vækst kommer i borgmesterens og hans følgere før sikring af klima og miljø.
Der kommer nedskæringer på velfærden, på kulturen, den folkelige idræt og på de ansatte.
Budgetforliget sadlede ikke om og fremmede lighed, velfærd, trivsel og arbejdsmiljø. Nok afsætter man beløb til velfærden men man omprioriterer og sparer på langt mere end man afsætter.
Det er et budget der hænger sammen økonomisk men ikke socialt Det er med de kommende nedskæringer et uansvarligt budget der gør uligheden større..
Enhedslisten skal bede om et notat med tal på hvor meget uligheden øges.. Også selvom det måske først er muligt at give, når de konkrete nedskæringer foreligger.

Det er et budget med et stort demokratisk underskud, da der ikke er sat navn på og ikke indsigt i hvad der skal skæres ned på, hvad enten det gælder de i budgettet indlagte administrative besparelser, der skal fodre hunden med sin egen hale, kulturen der skal finansiere kollektiv trafik og brandvæsen eller anlægsforskydningerne som Enhedslisten stadig ikke har fået svar på sin forespørgsel til. Hvem skal holde for? BPA ordningen, bostederne, bibliotekerne? Det skal administrativt besluttes i afdelingerne. Ingen borgerinddragelse, demokrati eller synlighed her.
Medarbejdere og brugere holdes hen i usikkerhed og utryghed. Rådmanden i MSB får et kæmpedilemma. Erfaringerne fra sidste års sparebudget viser at overholder rådmanden budgettet så bliver der problemer med at overholde lovens krav til det borgerne har ret til.
Så hvad skal rådmanden vælge? At overholde budgettet eller loven?
Tilsvarende kan MSO rådmanden komme til at stå med et udækket behov, da budgettet nedsætter det som rådmanden ifølge budgetmodellen via befolkningstallet skulle have haft på sit budget. Nedsættelsen begrundes i en sundere aldring. Men skal der ikke penge til at sikre den sundere aldring?
Der er dog enkelte lyspunkter. Vi glædes bl.a. over, at der er startet på bekæmpelse af social dumping, med et team nedsat. Ikke i et format og en størrelse som anbefalet af borgmesterens afdeling og foreslået af Enhedslisten, men det er dog en start på at tage ansvar for bekæmpelsen.
Vi glædes også over at Teater Katapult fik tilskud til at leve lidt endnu, at Bora Bora ikke skal flyttes til uegnede lokaler og at Gallorådgivningen og andre forsætter med tilskud.

Der blev ikke gjort oprør og afmagten blev ikke sendt på pension.
Processen om budgetlægningen foregik igen bag lukkede døre, hvor kun de der ville sige ja til grønthøster- administrative, anlægsbesparelser, sige nej til velfærdsløft og skattestigninger kunne få indflydelse på de få millioner der var smidt i hundeskålen at slås om.

Enhedslisten blev smidt på porten af borgmesteren med accept fra følgesvendene. Dermed blev også de mange borgere der har medvirket til de 39 forslag som Enhedslisten havde indsendt til budgettet sendt uden for døren. Kreative og engagerede forslag som både indeholdt indtægter og udgifter.
Og vel at mærke blev vi sendt uden for døren til at påvirke fremtidige justeringer af et budget der nu lige om lidt konfirmeres af byrådet.
Tilmed fastlægger det indgåede forlig ikke blot aftaler om økonomi men en række politikker som for parkering og klima. Det er jo da ellers politikker som bør besluttes og forhandles og borgerne høres om i fuld offentlighed i byrådet fremfor gennem en musketered mellem borgmesteren og hans følgesvende.

Det er en proces med et kæmpe demokratisk underskud for ikke blot dette budget men langt ud i fremtiden.

I Enhedslisten er vi skuffede over borgmesterens udelukkelse af Enhedslistens kritiske røst i forhandlingerne, men også over de der i forhandlingerne så hurtigt gav afkald på krav som skattestigninger og anvendelse af opsparede midler til at sikre klima, til at løfte velfærden og aflyse nedskæringerne.

Nu får medlemmerne mulighed for at rette op på det ved at stemme for Enhedslistens ændringsforslag der gennem skattestigning, anvendelse af opsparede midler som til Marselistunnelen vil genoprette velfærden, rulle sparekataloget fra budget 2023 tilbage og indføre forsøg med gratis kollektiv trafik I første omgang for de under 30 årige.

Jeg skal anbefale byrådet at stemme for Enhedslistens ændringsforslag.