Rådhus Rød By Grøn By

Århus’ budget er nu vedtaget i byrådet, trods en udemokratisk proces

“Det er et budget med et stort demokratisk underskud, da der ikke er sat navn på og ikke indsigt i hvad der skal skæres ned på, hvad enten det gælder de indlagte administrative besparelser, der skal fodre hunden med sin egen hale; kulturen der skal finansiere kollektiv trafik og brandvæsen; eller anlægsforskydningerne, som Enhedslisten stadig ikke har fået svar på sin forespørgsel til.” -Solveig Munk

Pressemeddelelse d. 11.10.2023

Nu er det kommunale budget vedtaget i byrådet, og Enhedslisten har som det eneste parti stemt nej (en enkelt løsgænger undlod at stemme). Under forhandlingerne blev Enhedslisten hurtigt sat på porten, da vi nægtede at gå med på borgmesterens præmis om, at man kun måtte forhandle om en række forudbestemte emner, der effektivt fastlåste enorme nedskæringer i budgettet. Vi har siden da forsøgt os med et ændringsforslag til budgettet, der bl.a. indeholdt en skattestigning på 1% og et forsøg med gratis kollektiv transport, men det er desværre blevet nedstemt. Ikke et eneste parti, undtagen Enhedslisten, støttede en skattestigning og et stop for nedskæringer på velfærden, på trods af bred støtte blandt borgerne og fagforeningerne.

“Processen om budgetlægningen foregik igen bag lukkede døre, hvor kun de der ville sige ja til grønthøster-, administrative- og anlægsbesparelser, samt sige nej til velfærdsløft og skattestigninger, kunne få indflydelse på de få millioner der var smidt i hundeskålen at slås om.” – Solveig Munk

Vi havde håbet på, at de andre partier ville sætte et positivt tryk på budgettet, selv uden os. Enderesultatet er dog blevet et budget, der er nært identisk med borgmesterens eget forslag. Et budget der prioriterer vækst over mennesker og klima, med kun meget få lyspunkter. Det fortæller os hvad vi allerede ved – vi har brug for et opgør med borgmestervældet i Århus Kommune!

Se hele Enhedslistens tale fra byrådsdebatten her