Ordførertale til havneudvidelsessagerne 22, 23, 24 Århus Byråd 21.6.23

v. Solveig Munk , Enhedslisten, De Rød- Grønne.

Først og fremmest tak til de mange borgere, faglige eksperter og organisationer der har givet deres bidrag til såvel myndigheds- som politisk behandling af lokalplan, miljøvurdering og havneudvidelse. Tak for knapt 1600 høringssvar. Tak for gaverne vi fik i form af såvel følelser som fakta, viden, indsigt, kontakt, meninger, smagsprøver, invitationer, sange og film i TU fra de knapt 100 fremmødte foretrædene og fra tilsendte meningstilkendegivelser. Tak til borgerne for det afholdte og velbesøgte borgermøde og tak til borgerpanelets arbejde.  Alle som en har de gjort sig umage og følt sig borgerforpligtet selvom de færreste troede på at de kunne ændre på noget. Alt gjorde indtryk. Tak til sekretariat i såvel BA som TM for at hjælpe med at føre os gennem udvalgsbehandling med 100 foretræder. Tak til udvalgsmedlemmerne for deres engagement og mange bidrag, for forholdsvis god disciplin og for at lytte til de mange foretræder.

Resultatet af inddragelsen er bedrøveligt, For havnepartierne har ikke handlet efter det de har hørt.

Det politiske forligs ændrede lokalplan indeholder ikke ”markante” ændringer, som hævdet i udvalgserklæringen. Havde det været tilfældet så skulle der jo have været udarbejdet ny lokalplan med ny høring. Begrundelsen for at det ikke blev tilfældet var jo netop at der ikke var tale om markante ændringer.

Den omfattende borgerinvolvering både før og efter den politiske forligs lokalplan har ikke ført til, at der er ændret i indstillingerne.
Så nok lytter man men man handler ikke efter det man lytter sig til fra hverken borgere eller mindretallet i byrådet..

Det giver dette byråd et kæmpe demokratisk legitimitetsproblem, som vil forfølge os lang tid efter at flertallet nu efter alt at dømme trumfer den havneudvidelse igennem.

Med undtagelse af 3 personer i borgerpanelet og to foretrædende – Århus havn og DI – så har alle borgere, eksperter og organisationer med vægtige argumenter talt imod havneudvidelsen eller for at udskyde sagen til de i forslag 24 foreslåede analyser er foretaget og miljøkonsekvenserne tilstrækkelig belyst.

Beskrivelser af skadevirkningerne af den havneudvidelse og mængder af ubelyste heraf nogle endda lovpligtige, emner,  tårner sig op,

Men havneudvidelsestilhængerne står fast. Partierne lytter men gør som de hele tiden har villet:  Århusbugten skal fyldes med grus, jord og beton med ødelagt havmiljø, klimabelastning og nedsat landskabsværdi til følge – for evigt

Og nej en CO 2 neutral havneudvidelse er ikke muligt. CO2 udledning kan ikke vaskes grøn og bæredygtig., Opgravning af grus og sand fra havbunden kan ikke vaskes grøn og være bæredygtig. Klapning kan ikke vaskes grøn og være bæredygtig,

Støj og luftforurening og CO2 udledning fra 30 års anlægsarbejde kan ikke vaskes grøn og være bæredygtig.
Skibstransport bliver ikke grøn og bæredygtig af at den ikke som transport på land tæller med i klimaregnskabet for Århus Kommune.

Havnepartierne får det fremstillet som om en havneudvidelse nærmest er nødvendig for at forbedre havmiljøet, men det er ikke sandt.

En udvidelse af havnen ud i bugten gavner ikke. Den skader.

Alle de fornuftige krav havnepartierne vil stille til havnen om bidrag til forbedring af havmiljøet og klimatiltag kan man jo sagtens stille uden at udvide havnen.

En lokalplan er i øvrigt helt afhængig af at havnen vil følge kravene. Vi kan ikke med planloven kræve at havnen opfylder de krav. Det er bluf fra det politiske forlig at lade som om.

Tilmed er løfterne til Århusianerne om f.eks. sigtelinjer til Mols og udsætning af søgræs , blue lines, klapning og råstofindvinding ikke muligt at regulere for Århus kommune, da andre love som Havneloven gælder og andre myndigheder har kompetencen til at stille krav og give tilladelse, da havet er søterritorium og Trafik- og Miljøstyrelsen og ikke kommunen er myndighed, Og så taler vi slet ikke om de EU regler det hele kolliderer med.

Alt dette er ikke belyst i indstillingerne, miljøvurderingen er særdeles mangelfuld og havnepartiernes løfter om bedre miljø i havet, CO2 neutral og bæredygtig vækst er tom snak.

Så kære havnepartier. Det er ikke en skam at fortryde en uklog beslutning og i det mindste udskyde beslutningen til sagen er ordentlig belyst. Det er en skam at fastholde en beslutning mod bedre vidende.

Lokalplansforslaget bortfalder først den 6. Januar 2025.
Dermed er der god tid til at tænke sig om og lokalplanen kan komme med i valgkampen til næste kommunalvalg. Det vil være at tage demokrati og borgerinddragelse alvorligt

Jeg skal opfordre havnepartierne, borgmesteren og havneformanden til at udvise det mod det kræver at udvise respekt for borgerne  i Århus og for mindretallet i byrådet.
Stem for det indsendte ændringsforslag og for forslaget i sag 24 om flere analyser.

Enhedslisten kan ikke tiltræde lokalplan 1163 Udvidelse af Århus Havn

Enhedslisten kan ikke tiltræde Miljøvurderingen af Udvidelsen af Århus Havn

Enhedslisten henholder sig til det indsendte ændringsforslag om udarbejdelse af en ny plan

Vi skal bede om afstemning.

Enhedslisten mener ikke at udvidelse af en ineffektiv og gammeldags drevet havn er nødvendig eller gavnlig for hverken by, bugt, borgere, klima eller erhverv. Vi ønsker mulighederne for en reel effektivisering og udnyttelse af de nuværende havnearealer belyst, fremtidige arealbehov kortlagt og  containeroperatørernes fremtidsplaner oplyst.

Enhedslisten skal bede om at sag 24 det indsendte forslag om analyse og bedre udnyttelse af Århus havns kapacitet sendes til behandling i magistraten med tilbud fra Hamburg Port Consulting indarbejdet i belysningen, uagtet udfaldet af afstemningen.

Enhedslisten ønsker plan for etablering af Rewateranlæg udarbejdet nu.

Vi skal bede om afstemning også om sag 24

Solveig Munk