Havneudvidelsen endelige vedtagelse behandles i dag

I dag stemmes der om den endelige vedtagelse af havneudvidelsen i Aarhus Byråd. Den
vedtages formodentlig, på trods af en lang proces med borgerinddragelse. 1600 kritiske
høringssvar er blevet skrevet og knap 100 borgere har gjort foretræde. I led med et næsten enigt borgerpanel har de talt imod udvidelsen af havnen. Modstanden har været markant, tydelig og saglig, men den er blevet ignoreret i den endelige indstilling.

“Man handler ikke efter det man lytter sig til, fra hverken borgerne eller mindretallet i byrådet.” -Solveig Munk, byrådsmedlem for Enhedslisten

Pressemeddelelse, Enhedslisten i Aarhus Byråd, d. 21.6.23

Vi står overfor en klimakatastrofe i Århus. Det handler ikke om, om vi på papir kan leve op til vores klimamål. Det skal man nok finde en måde at justere tallene til at gøre. Greenwashingen af havnen har længe været i gang, på trods af kritik fra eksperter.

“Skibstransport bliver ikke grøn og bæredygtig af at den ikke som transport på land tæller med i klimaregnskabet for Aarhus Kommune.” -Solveig Munk, byrådsmedlem for Enhedslisten

I dag kan blive dagen, der starter et sørgeligt kapitel i Århus’ historie. Et kapitel, hvor jagten på vækst og hvor internationale firmaers interesser er vigtigere end miljøet, og vigtigere end borgerne. Men Enhedslisten har stillet både et forslag og et ændringsforslag, med målet om at udskyde beslutningen til at konsekvenserne for miljøet er ordentligt belyst. Hvis de vedtages, kan skaden i bedste tilfælde undgås, og i værste tilfælde formindskes.

Læs Solveig Munks ordførertale for Enhedslisten i Aarhus Byråd her.