Kampfly eller velfærd?

Nikolaj Villumsen udfordrer Nicolai Wammen til politisk duel om 30 mia. kr.

Åbent brev til Nicolai Wammen 29.5.2015

Kampfly eller velfærd

Partierne fra SF til DF planlægger med dig i spidsen at bruge 30 mia. kr. til at købe nye kampfly. Det sker samtidig med, at det offentlige halter bagefter med ordentlige forhold for vores børn, ældre og syge. De mange milliarder kunne i stedet for bruges på vores børn, ældre og syge.

60 procent af danskerne siger blankt NEJ til at poste så mange kroner i nye kampfly. De vil hellere bruge pengene på skoler og hospitaler. Det er jeg og Enhedslisten helt enig i.

Jeg er bekymret for, at de nye kampfly ender med at blive en flyvende IC4 skandale, ikke mindst fordi favoritflyet Joint Strike Fighter har store problemer med at flyve. Og det bliver desuden dyrere og dyrere. Tidligere har du sagt, at danske arbejdspladser er en forudsætning for indkøb af kampfly, men det har EU Kommissionen siden forbudt dig at kræve.

Hvorfor vil du Nicolai Wammen bruge de uhyrligt mange penge på kampfly? Det har du hidtil været tavs om. Ja, det er som om, du ikke vil tage debatten. Men du skylder faktisk vælgerne et svar på spørgsmålet, ikke mindst nu, da valgkampen er i gang.

Derfor udfordrer jeg dig til en duel på argumenter, mellem os to. Du kan vælge tidspunktet, bare det bliver inden valgdagen den 18. juni. Det skylder du vælgerne i Aarhus, ja i hele Østjylland og vel også i resten af landet.

Handsken er hermed kastet. Tag den, lad os mødes og få debatten.

Nikolaj Villumsen

MF for Enhedslisten