Pressemeddelelse: Bevar Pakhus 27 – en del af byens historie

Bevar Pakhus 27 – en del af byens historie

Aarhus udvikler sig med rivende hast. Nye bydele og nye bygninger i glas, stål og beton, skyder op, og dermed skabes en helt ny skyline. Men fremskidt og udvikling skal altid ses i sammenhæng med respekt for historie og arv. Et godt eksempel på dette er Pakhus 27 på havnen.

Pakhus 27 skal bevares. Det mener mange i Aarhus. Enhedslisten er helt enig og har derfor taget initiativ til at foreslå byrådet, at der arbejdes for dette. Forslaget går ud på, at Aarhus Kommune retter henvendelse til RealDania for at indlede en dialog med henblik på at bevare Pakhus 27. Det kan eventuelt være i en forsøgsperiode på 4-5 år.

Enhedslisten stiller forslaget sammen med Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti.

”Pakhus 27 er jo en del af kulturhistorien i Aarhus og en del af arbejdernes historie. Vi skal ikke kun bevare paladser og fornemme bygninger, men også de bygninger, der fortæller historien om de mennesker, der byggede Aarhus,” siger Peter Hegner Bonfils.

Pakhus 27 har i flere år været centrum for den store aktivitet, der har udvikler Aarhus Ø til en ny bydel. Bygningen er velfungerende og kan bruges til mange formål, også selvom det står i en plan, at den skal rives ned. Sådan var det også, da Aarhus’ daværende borgmester Bernhardt Jensens gik imod planerne og fik fredet Latinerkvarteret.

”Selv de bedste planer og spændende visioner kan udfordres og gentænkes. Det går vi jo kraftigt ind for her i Aarhus med vores 2017-slogan ”Rethink”. Her er der brug for, at byrådet viser sin beslutningskraft og gentænker planerne, for Pakhus 27 skal bevares,” siger Peter Hegner Bonfils.

Forslaget er på det kommende byrådsmøde.