Tillidsfolk: Stop spionage mod arbejdere

33 århusianske tillidsfolk protesterer over spionagen mod kranfører på Aarhus havn. “Sagen er principiel ikke kun for kranførerne men for alle andre arbejdere på arbejdsmarkedet. Vi skal ikke finde os i, at arbejdsgiveren gennemtrawler en fri telefon for at finde noget, han kan bruge imod os i en faglig kamp,” skriver de i åbent brev

Tre fyrede og 25 tilbageværende kranførere på Aarhus Havn meldte i foråret 2013 Aarhus borgmester Jakob Bundsgaard og nu forhenværende havnedirektør Bjarne Mathiesen til politiet for overtrædelse af straffelovens bestemmelser om brevhemmeligheden.

Under en faglig kamp om løn og arbejdsforhold beordrede havnedirektøren en kranførers telefon tømt for SMS´er. Denne SMS-spionage blev bakket op af borgmesteren i egenskab af formand for havnebestyrelsen.

Sagen er principiel ikke kun for kranførerne men for alle andre arbejdere på arbejdsmarkedet. Vi skal ikke finde os i, at arbejdsgiveren gennemtrawler en fri telefon for at finde noget, han kan bruge imod os i en faglig kamp.

Havnedirektøren har læst korrespondancer kranførerne har haft med hinanden omkring forhandlingerne med ledelsen. Havnedirektøren snagede i ikke mindre end 1000 tekstbeskeder mellem kolleger, venner og familie, om fortrolige sygesager og kritisabelt arbejdsmiljø og strategien for den aktuelle faglige kamp.

Overvågning og kontrol af arbejdere på arbejdspladser breder sig. Udover arbejdsmobiler findes mange andre overvågningsmuligheder som bliver brugt imod arbejdere, så som GPS i biler, videoovervågning, log-in fra nøglekort, log-in på pc’ere.

Underskrevet af:

Jan Ahrendt, fællestillidsrepræsentant, Danfoss Viby – Jan Olesen, bestyrelsesmedlem i BUPL Århus – Martin ‘Skalle’ Vanding, tillidsmand hos Bytømreren a/s – Carsten F Rasmussen, brancheformand Tømrerne – Jan Carlsen, Jobvejleder i 3F TLB – Per Thorendahl, valgt opmåler 3F TLB – Jan Sylvest Andersen, faglig sekretær 3F TLB – Jens Thomassen, fællestillidsmand, Netto Aarslev – Gunner Lind, faglig sekretær havnearbejderne Århus – Peter Frentz, tillidsmand busselskabet Århus Sporveje – Ole Glerup, tillidsmand Q stilladser – Katrine Vinther Nielsen, Lærer og tillidsrepræsentant Beder Skole, Kredsstyrelsesmedlem, Århus Lærerforening – Klaus Jensen, A-kasseleder, 3F TLB – Karina Haase, bestyrelsesmedlem BUPL Århus – Preben Overgaard Jensen, tillidsrepræsentant på Stensagerskolen og bestyrelsesmedlem i BUPL Århus – Henrik Ommen, tillidsmand på Scaffco – Kim Jørgensen, faglig sekretær, 3F TLB – Bob Whyte tillidsmand og bestyrelses medlem BUPL Aarhus – Paul Jentzsch, faglig sekretær 3F TLB – Jacob Jespersen, tillidsmand ved Mars stilladser – Brian Hansen, tillidsmand på Norstar – Peter ( Ymer ) Nielsen, tillidsmand ved City Stilladser – Birgitte Andersen, tillidsmand ved Marius Pedersen chaufførerne – Kim Pedersen, næstformand for murerarbejdesmændene i Århus – Tim F. Jakobsen, Henning Rasmussen, Andre Hornbøll, Patrick Ferrand, Jakob C Larsen, Bo Petersen tillidsmænd i Murerklubben Aarhus – Claus Salomon Ørskou, opmåler/faglig sekretær, tømrerne 3F – Jens Wieland tillidsmand Hustømrerne A/S – Peter S. Nielsen, mureropmåler 3F TLB

SMS sagen kort:

I 2012 beordrer direktøren på Aarhus havn, Bjarne Mathiesen, en arbejdsmiljørepræsentants telefon tømt for SMS’er.

Det sker som led i en faglig konflikt. Formanden for havnebestyrelsen, borgmester Jakob Bundsgaard (S), godkender, at det sker.

På baggrund af 1000 SMS’er i telefonen bliver tre kranførere efterfølgende bortvist, heraf to arbejdsmiljørepræsentanter. Det sker i
november 2012.

De tre fyrede og 25 tilbageværende kranførere har meldt borgmesteren og havnedirektøren til politiet for overtrædelse af straffelovens
bestemmelser om brevhemmeligheden.

Alle de 28, som står bag anmeldelsen, har modtaget eller sendt SMS’er til telefonen med de beslaglagte beskeder.

I februar 2013 afviser Østjyllands Politi at rejse sagen. Den afgørelse bliver senere omgjort af statsadvokaten i Viborg, og sagen
ryger videre til Datatilsynet.

I september 2014 giver Datatilsynet havnearbejderne medhold i, at aflytningen var ulovlig.

Den 9. oktober 2014 beslutter Østjyllands Politi igen at standse yderligere efterforskning af sagen.

Havnearbejderne klager til Statsadvokaten, som den 15. Oktober 2014 beslutter at omgøre politiets afgørelse, således at efterforskningen
skal fortsætte. Samtidig rejser Statsadvokaten sigtelse mod Jakob Bundsgaard og Bjarne Mathiesen.

2 december 2014