Enhedslisten vælger velfærd

Enhedslisten forlod kl. 19.30 forhandlingerne om Århus Kommunes budget 2011. På det tidspunkt var byrådspartierne blevet præsenteret for et sammenskrevet udkast til aftale om økonomien i Århus de kommende 4 år. I forslaget indgår, at den kommunale service skal beskæres med 336 mio. kr. i 2011 stigende til 435 mio. kr. i 2014.
Besparelserne begrundes i udkastet til aftale om budgettet med ”de nye og mere stramme økonomiske rammer, som kommunen er underlagt” – altså kravet fra regeringen om 0-vækst i kommunerne som helhed. Kravet om 0-vækst er fremsat velvidende, at det vil føre til besparelser på velfærden rundt om i landets kommuner.

Men ingen lov forpligter et byråd til at føre sparekniven for regeringen. Det er alene det enkelte byråds valg. Også i Århus. Det er den borgerlige fløjs valg! Det er også Socialdemokraternes og SF’ernes valg. Valget består ganske enkelt i, om man vil adlyde en liberalistisk regering med ønsket om en minimalstat – og hjælpe denne regering med at skære ned på den offentlige velfærd – eller om man vil og tør udvise mod til at gå op mod den borgerlige regerings ulighedsidealer og minimalstatstankegang – og udvise civil ulydighed ved at kræve, at samfundet fortsat skal kunne sikre alle – også børnene, de syge, de ældre – et ordentligt liv – også selv om det kræver, at skatten sættes op og fællesskabet dermed betaler mere ind for at hjælpe der, hvor der er hjælp behov!

Enhedslisten vælger ikke at spare på velfærden.
Enhedslisten ønsker, at århusianerne kan mærke på velfærden, at byen har et flertal af de røde og grønne partier i Århus byråd.

For yderligere oplysninger kontakt Jette Jensen 2613 4253

Læs mere her: