Ja til daginstitutioner i nærmiljøet

Læserbrev: I forbindelse med RULL-projektet, som omhandler ”Rum til Leg og Læring”, er der kommet et nyt plusord: børneby. Det forslag til Børneby i Øgadekvarteret, der ligger på bordet lige nu, vil betyde, at Sølystgade Beboerhus omdannes til en mammut-institution, hvor der skal være vuggestue-og børnehaverpladser til 88-108 børn samt de fritidsaktiviteter, der i dag foregår på Børnenes Hus for børn fra 11-18 år.

Enhedslisten går ikke ind for mammutinstitutioner med mindre der er tale om en særlig situation, og det er der ikke her.
Sølystgades Beboerhus bliver i dag brugt som et fristed. De, der bor i lejligheder i området, siver efter arbejdstid ned gennem baggårdene og over til det grønne område ved beboerhuset – specielt om sommeren. Eller børnene mødes for at spille fodbold og håndbold. Her kan man have sin termokande med og lege med børnene. Det fristed og åndehul skal bevares og ikke erstattes af en uigennemtænkt mammut-institution.
I stedet for én meget stor institution stiller vi forslag til byrådet om, at der bliver to børnebyer i Øgadeområdet:
Børnenes Hus, som ligger tæt på Botanisk have og også er et yndet fristed for børn og voksne i dag kan udvides med Kunstnernes hus, der ligger lige ved siden af Børnenes Hus og som bliver ledigt i foråret. Her kan der renoveres/ tilbygges, så der kan være plads til en daginstitution med til ca. 50 børn i vuggestue/børnehave. Børnenes Hus bevares med de funktioner, der er i dag.
Vuggestuen/ børnehaven ved beboerhuset i Sølystgade kan udbygges, så der også her kan være omkring 50 børn – og samtidig et fritidssted for de 11 – 18-årige i lokalområdet.

Jette Jensen, Byrådsmedlem for Enhedslisten.

Læserbrevet er sendt til Århus Stifttidende