Enhedslisten fik ikke fjernet besparelser

Pressemeddelelse: Klokken blev over to natten mellem torsdag og fredag, før Enhedslistens forhandlerhold som det første parti forlod årets kommunale budgetforhandlinger. Dette er der tre væsentlige grunde til:

Partierne bag budgetforliget fastholder de efterhånden store, men diskrete nedskæringer, der hedder ”manglende prisfremskrivning” på indkøb af varer og tjenesteydelser. Det vil sige: beløbet til indkøb af undervisningsmaterialer, biblioteksbøger, legetøj i daginstitutionerne, kørestole og høreapparater holdes uændret – trods stigende priser. Dette er efter Enhedslistens mening en ren grønthøsterbesparelse, der rammer de kommunale institutioner hårdere og hårdere år for år!

Den forhadte modulpasningsordning bliver opretholdt, men ikke nok med det: ifølge Enhedslisten burde kommunens daginstitutioner kompenseres med både ca.30 mio.kr. for de besparelser, indførelsen af modulordningen medførte og de 22 mio. kr. den statslige kompensation for madordninger i daginstitutioner har givet Århus Kommune. Budgetforliget taler alene om en samlet kompensation for indførelse af modulordning og madordning på 27 mio. kr. Det rækker ikke!

På handicapområdet er der valgt den skrabede model, når det handler om at nedbringe ventelisterne på botilbud, således at ventelisterne ganske vist fjernes på bostøtte, men ikke reduceres, når det gælder bofællesskab og længerevarende botilbud. Det betyder, at yngre handicappede fortsat må vente i måneder og år på at få handicapbolig. De må bo hos forældrene, sommetider til de er langt over voksenalderen. Det problem løses ikke med forliget. Budgetforligs-partierne vil stadig lade de handicappede og deres forældre vente.

Der er dog fornuftige ting i budgetforliget, som Enhedslisten agter at stemme for. Det gælder ikke mindst fremrykningen af investeringer, som vil begrænse ledigheden i bygge- og anlægssektoren og som vil betyde en stærkt tiltrængt genopretning af kommunale bygninger – efter en del års mangelfuld vedligeholdelse..

Men et forlig, som på trods af økonomisk råderum fortsætter dele af nedskæringslinjen, kan Enhedslisten ikke deltage i.

For yderligere oplysninger kontakt

Jette Jensen 26 13 42 53