Hvad betyder et »nej« til Helhedsplanen?

KOMMENTAR: Der er mange rygter og påstande om, hvad et nej til »Helhedsplanen« vil betyde. I det følgende gives svar på nogle af påstandene. Kan regeringen gribe ind? Nej, det er ikke muligt efter den nuværende lovgivning. Den enkelte boligafdeling er selvejende, og det er beboerne, der bestemmer på demokratisk vis.

Stemmer et flertal i afdelingen »nej«, kan der ikke rives ned eller sælges boliger i Gellerup.
Kommunen eller Brabrand Boligforenings repræsentantskab, kan ikke ændre på det, beboerne har besluttet.
Vil loven blive ændret, eller vil der blive lavet en ny lov?
Det er meget svært at forestille sig. Fordi:
Det vil enten kræve, at man ophæver ejendomsretten for beboerne i alle landets boligforeninger, eller at der skal indføres en særlov for Gellerup. Begge dele vil være i strid med Grundloven, og derfor ikke gennemførlig.
Sidste mulighed er en ekspropriationslov. For det første skal den vedtages af 67 % af Folketingets medlemmer, og det flertal er der ikke. For det andet skal den vedtages to gange i Folketinget – og anden gang efter et valg. For det tredje kan en sådan lov ankes til domstolene.
Kan et flertal for et nej være så lille, at det ikke bliver godkendt?
I første omgang: Nej. Selv et flertal på én stemme for enten ja eller nej gælder, med mindre deltagerne i mødet foreslår en urafstemning. Hvis 25 % af de fremmødte på afdelingsmødet stemmer for en urafstemning, skal denne afholdes. En urafstemning betyder, at afstemningen skal gå om, og at alle beboere får mulighed for at stemme pr. post.
Vil et nej betyde huslejestigninger på grund af tomme lejligheder?
Nej. Tomme lejligheder kan opstå ved »Kombineret Udlejning«, som er gjort muligt ved en lovændring i 2005. Der står i loven, at »Afdelingen, hvori de tomme boliger ligger, må ikke belastes af lejetabet.« Et »ja« eller »nej« ændrer ikke ved Kombineret udlejning
Betyder et »ja«, at der bliver bygget en moske og et »nej« det modsatte?
Nej. Helhedsplanen indeholder intet om en moske, og private løfter fra enkeltpersoner i Brabrand Boligforening er juridisk værdiløse. Bygning af en moske i området kræver en lokalplan, som skal godkendes af Århus Byråd. En lokalplan skal udarbejdes, uanset om der stemmes ja eller nej til Helhedsplan. Allerede i 2008 gik et flertal i byrådet i Århus ind for, at der kunne bygges en moské ved Globus1.
Kan der laves en Plan B med forbedringer, uden nedrivninger og salg?
Ja. Det er et spørgsmål om politisk vilje. Det er vanskeligt at forestille sig, at Århus Byråd vil beslutte, at Gellerup ikke skal have hjælp til forbedringer, efter at der nu er brugt mellem 12 – 15 millioner kroner på at lave planer for Gellerup og Toveshøj. Landsbyggefondes midler kan stadig søges til renoveringer af boligerne.
Taber beboerne penge på at stemme nej?
Nej tværtimod. Planen har indtil nu kostet mellem 12 – 15 millioner. Hvis den skal gennemføres, vil det koste yderligere penge. Det vil for det første være beboerne selv, der vil skulle betale mest til det. Nogle beløb kommer fra salg af afdelingens, dvs. beboernes egne boliger og jord ved Ringvejen. Andre penge kommer fra Landsbyggefonden – det er også beboernes penge.Århus Kommune betaler alene til etablering af en eventuel bygade.

Af socialrådgiver Solveig Munk, Enhedslistens folketingskandidat i Århus Vest.