Grøn og luftig midtby – også for børn

Gå en tur i midtbyen. Løft blikket og bliv foruroliget. Flere bygherrer har fået den ide, med kommunens velsignelse, at tjene penge på at bygge ovenpå og ved siden af de huse, der ligger her i forvejen. Resultatet er, at solen ikke når ned til naboboliger og til jorden.
Byrådsflertallet driver – godt hjulpet af boligspekulanter – rovdrift på midtbyens jord og beplantning. Der er ikke den cm2 , der ikke kan bygges et (højt) hus eller anlægges en vej på, hvis det står til flertallet. Lige klods op ad nuværende huse, og på bekostning af byens græs, buskads og træer. Se f.eks. Århus Sygehus på Nørrebrogade og de tidligere fabriksområder på Kirkegårdsvej. Se også hvilken skygge af sig selv Vennelystparken er blevet, og hvordan Den gamle By æder sig ind på Botanisk Have. Se børnenes tidligere boldbaner på Nørre Boulevard skole bebygget med lukkede daginstitutioner.
Bl.a. Venstre og Socialdemokratiet er gået sammen om at ville fortætte midtbyen yderligere. Et erklæret mål er, at vi skal være 75.000 flere borgere i Århus Kommune i løbet af få år. En stor del af disse kommende beboere, planlægges at skulle bo i midtbyen, så bygning på bygning vil – hvis vi ikke gør noget – fortsat skyde op i højden. Grønne områder inddrages til byggeri. Opholdsarealer og legepladser vil blive indrettet – på hustagene !
Beboere og forældre omkring Skanseparken, Sct. Annagades skole, Læssøsgades skole og Beboernes Hus i Sølystgade viser vejen. De siger: ”Så er det nok!”. Beboerne vil bevare deres beboerhus, daginstitutioner, grønne områder, boldbaner og legepladser – på jorden og ikke på 7. sal.
Enhedslisten støtter fuldt ud disse krav og siger STOPPPPPPPPPPPPP ! Vi har stillet forslag i Århus Byråd om fredning af byens eksisterende parker og byrum. De mange boligbyområder, der skyder op i de kommende år i midtbyen (De bynære Havnearealer, Ceresgrunden, Godsbanearealerne) vil vi have planlagt, så det ikke blot er kapitalens rå magt, der styrer. Der skal være store parker – i jordhøjde – beregnet til ophold, leg, fest, fordybelse, ro og boldspil med himmel, græs, buske og træer, samt små grønne opholdsarealer tæt på alle boliger. Vi vil arbejde for at de nye byområder planlægges med bygning af daginstitutioner og skole fra starten og ikke som HOVSA! løsninger, efter at boligerne er opført. De nye områder skal være for unge, gamle, børnefamilier, rige og fattige. Vi vil arbejde for en grøn, trafiksaneret og luftig midtby, som er bygget med plads og luft til ophold og leg for beboere og turister – børn såvel som voksne.

SOLVEIG MUNK
byrådskandidat Århus (Enhedslisten)