Skolen – et fælles mødested

Skolerne i Århus er igennem årene blevet udsultet økonomisk. Op til budget 2020 blev det godtgjort, at 2/3 af skolerne ikke har økonomi til at levere lovpligtigt minimumstimetal. Vedligehold er mangelfuld. Teknisk service er utilstrækkelig. Specialundervisningen var kritisabelt mangelfuld. Skolernes økonomi skal rettes op! Op mod en femtedel af eleverne er efter 8-9 klasse ikke uddannelsesparate (marts 2020). Der er meget at forbedre på.

Det er skolens opgave at få børn og unge til at gribe og begribe verden. Skolen skal forberede til fremtiden og være en del af rammen for et godt børneliv. Enhedslisten mener, at den enkelte folkeskoles arbejde skal ses i sammenhæng med hjem og nærmiljø, og skolen bør være et fælles mødested for alle lokalområdets skolebørn.

Derfor er det også Enhedslistens politik, at den enkelte skole i højere grad skal afspejle nærmiljøet fremfor at leve op til koncernstyringen i Århus kommune: det skal i højere grad være den enkelte skoles ledelse, medarbejdere, forældre og børn, der beslutter den pædagogiske retning for skolen.

Vi kræver udbygning af kapaciteten på skoler og idrætsanlæg, så de svarer til befolkningsudviklingen. Ansættelse af (idræts)vejledere, der hjælper og understøtter børn og unge i kontakten med frilufts- og foreningslivet.

Tosprogede elever skal have en målrettet undervisning i “dansk som andetsprog”, men en forudsætning for reel sprogindlæring er, at modersmålet beherskes. Derfor vil Enhedslisten fortsat arbejde på at få genindført modersmålsundervisningen. Samtidig arbejder vi for, at tvangsspredningen af tosprogede elever stopper. “Busningen” af børnene er dyr, den gavner sjældent de tosprogede elever, og den hindrer deres integration i lokalt forenings- og idrætsliv.

Når skolen i højere grad skal tage udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og behov, kræver det overskuelige klasser. Elever med særlige vanskeligheder kræver en særlig støtte og ekspertise. To lærere i klassen – i det mindste i nogle af timerne – er også et godt udgangspunkt for udviklingen af lærerteam. Gode lærernormeringer er een side af sagen. Tidssvarende undervisningsmidler og ordentlige undervisningslokaler er en anden.

Enhedslisten er modstander af at flytte fritids- og dagtilbuddene ind på skolerne. Børn og unge skal have en alsidig hverdag for at udvikle sig ordentligt. Børnenes egen frie tid er et godt rum for at stifte nære venskaber, udfolde den fri fantasi og selvbestemmelse. Arbejdet i skolen og udfoldelserne i fritiden supplerer hinanden. Enhedslisten mener, at det er sundt med et fysisk og socialt miljøskifte i løbet af dagen, og det er ikke mindst vigtigt for de børn, der ikke finder deres stærke sider i skolen.

Klubområdet har gennem de senere år været igennem mange organisatoriske ændringer, hvilket har slidt på medarbejderne. Samtidig er klubberne som område presset på deres selvstændighed og af merbelægning, i det de fleste nu er flyttet ind i skolernes lokaler. Der bør foretages en uvildig undersøgelse af, hvad det har betydet og betyder for klubbernes kvalitet og for børnenes fritidsliv, at klubberne ikke længere er selvstændige enheder. Samtidig bør der kigges til andre byer, hvordan de har valgt at organisere klubområdet. Vi vil arbejde for minimumsnormereringer på klubområdet.

Enhedslisten støtter ikke etablering af såkaldte børnebyer, hvor flere institutioner samles under et tag. Vi arbejder for lokale institutioner i alle områder af byen.