Efter skoletid

De unges udviklings- og aktivitetsbehov skal tilgodeses i en mangfoldighed af muligheder. En del af mulighederne er kommunale tilbud som klubber og biblioteker og spillesteder og parker og skove, en anden del er leg og idræt i kommunale eller klubdrevne anlæg, en tredje del er undervisning i kulturskolerne og fællesskaber i kulturinstitutionerne og en fjerdel erfritidsjobmuligheder i privat eller boligforenings regi, og for de lidt ældre unge egentlig beskæftigelse. Især for udsatte unge skal kommunen sikre mulighed for råd og bistand og socialpædagogisk indsats og bomuligheder. Kommunen skal sikre, at der på disse områder er tilstrækkelige muligheder til alle unge, og især sikring af, at udsatte unge ikke ekskluderes af dem.

Mange af de kunstneriske og kulturelle tilbud er beliggende indenfor ringgaden, hvilket ekskluderer mange børn og unge, som bor udenfor midtbyen. Der bør derfor være flere lokale muligheder for at udfoldelse af dette område.