Dagsinstitutioner

Enhedslisten arbejder for, at der skal sikres reel pladsgaranti, både når barselsorloven udløber, og når større børn har brug for klubtilbud.

Enhedslisten mener, at der er behov for at gentænke strukturen på daginstitutionsområdet i Århus. Den nuværende opbygning er udtryk for en bureaukratisk tankegang, og de mange nye mellemlederstillinger, der er oprettet de senere år, er for en stor del overflødige og bidrager ikke til at højne kvaliteten i daginstitutionerne. Det bør overvejes at nedlægge nogle af dem og i stedet bruge ressourcerne til opnormering på gulvet.

Til en start kunne man give større selvstændighed til de enkelte afdelinger i de store dagtilbud. Vi ønsker færre tiltag fra oven, så de enkelte institutioner får rum til selv at iværksætte tiltag, som svarer til behovet i det enkelte lokalområde.

Mange børnefamiliers økonomi er rigeligt anstrengt. Derfor er Enhedslisten imod forældre- og brugerbetaling på daginstitutionsområdet, men erkender at det kan være svært at finde flertal herfor i byrådet. Vi kræver bedre normeringer, bedre rengøringsstandard, midler til udflugter, og at maden skal være økologisk og gratis. Vi kræver, at senere års takststigninger rulles tilbage.

Ligeledes ønsker Enhedslisten principielt, at forældrebetalingen på SFO-området afvikles helt, men i første omgang bør den ikke overstige 25 % af driftsudgifterne.

Enhedslisten ønsker mangfoldighed også i daginstitutionsområdet. Århus har tidligere haft en rig variation af tilbud til børn: klubber, fritidshjem, vuggestuer, børnehaver, dagpleje, aldersintegrerede institutioner også fra 0-14 år. Nu har byrådet ”industrialiseret” og gjort institutionsområdet ensartet. Forældrene skal igen have reelle muligheder for at vælge børnetilbud efter lyst, uden at det er prisen, der dikterer.

Enhedslisten støtter ikke etablering af såkaldte børnebyer, hvor flere institutioner samles under et tag. Vi arbejder for lokale institutioner i alle områder af byen, og vi ønsker, at der oprettes flere små daginstitutioner med selvstændig økonomi.

Velegnede byggegrunde og lokaler er en mangel, og Enhedslisten arbejder for, at der i alle dele af byen indtænkes plads til institutioner, også når nye bydele planlægges.