Trafikpolitik

Enhedslistens trafikpolitik har som overordnet mål at minimere miljøbelastningen, støj- og partikelforurening, CO2 udledning, og at gøre det bekvemt for mennesker at transportere sig derhen, hvor de ønsker. Samt at skabe nogle smukke byrum uden bilkirkegårde.

Dette kræver en markant omlægning fra privatbilisme til kollektiv trafik, og det er Enhedslistens opfattelse, at den kollektive trafik så hurtigt som muligt skal gøres gratis for at fremme denne udvikling.

Det kan ikke sket med et slag, men vi vil aktivt arbejde for det ud fra beregninger af, hvad det vil betyde på en samlet samfundsøkonomi, som ikke bare indregner administrative besparelser, færre vejudgifter, men også andre parametre, som spildt kø-tid, sundheds- og trafik-ulykke-omkostninger.

Byrådet har besluttet, at Århus skal være et CO2-neutralt samfund i 2030 og fremskrivningen i Klimastrategien 2016-2020 viser, at CO2-udledning fra transport vil udgøre ca. halvdelen af byens CO2-udledning efter 2017. Århus Byråd har i marts besluttet at byen skal være fossilfri, men ikke hvornår.

Enhedslisten mener transportsektoren skal udvikles til minimalt energiforbrug ved at styrke den kollektive trafik og cykeltrafikken frem for den private biltrafik. Elektrificering af alle transportformer og afvikling af brug af diesel vil væsentligt nedsætte energiforbruget, forureningen og CO2 udledningen. Beregninger viser at der på landsplan dør 550 med de nuværende grænseværdier. Ud fra disse tal dør 50 mennesker i Århus pga. forurening fra biludstødning.

Enhedslisten foreslår at der etableres gratis parkering af biler uden for byen tæt ved motorvejene. Herfra foregår den kollektive transport ind til byen med letbane, tog og el-busser.

Parkeringssteder i Midtbyen skal være offentligt ejet. Parkeringskontrollen skal varetages af det offentlige. Pengene herfra skal gå til den kollektive trafik. P-Kontrollen skal være hele døgnet og varetages af kommunen. Bøder skal ikke inddrives af skat, men af kommunen. Hvis bilisten gentagne gange ikke betaler sine parkeringsbøder skal parkeringsvagterne kunne sætte hjullåse på bilen eller køre bil til et opmagasineringssted på et fejeblad.

Varetransport i Midtbyen (bl.a. i og inden for Allé gaderne, Bruunsgade, Jægergårdsgade) kræver en målrettet indsats. El-cykler og El-biler/ lastvogne skal erstatte de nuværende fossil brændstof drevne varetransportbiler, og kørsel må kun foregå inden for bestemte tidspunkter.

Borgerinddragelse er helt afgørende for at finde frem til de rette løsninger. Det er folk, der bor på stedet, der ved hvor skoen trykker. Der skal ikke kun laves lokale høringer, men også konkrete konklusioner på, hvad lokalbefolkningen peger på, så det er tydeligt, hvad der ønskes.

Mere rabiate løsninger er generelle kørselsforbud i større sammenhængende områder – dog med dispensation for visse grupper. Kørselstilladelse vises med et mærkat i forruden. Sådanne kørsels forbud er indført i over 40 italienske byer bl.a. Milano, Firenze og Bologna. I Bologna kontrolleres kørselsforbuddet af parkeringsvagter, mens forbuddet i Milano håndhæves ved, at der rundt om det ca. 5 km2 store cityområde er lagt en kontrolring. Alle biler der vil passere ringen standses for at dokumentere, at de har de fornødne tilladelser.

  • Cykler og gående

Vilkår for de gående og cyklister skal forbedres væsentligt: Børn skal have sikker cykelveje til og fra daginstitutioner- skole og fritidsaktiviteter. Adskillelse mellem tung trafik og gående/ cyklister, opbygning af et sammenhængende cykelstinet og bedre faciliteter for gående. Fortove og cykelstier bør være 3 meter brede, hvor det er muligt. En anden mulighed er cykelgader, hvor der også er brede fortove. Sikkerheden kan forbedres væsentligt ved god belysning, cykellommer og blå markering på cykelstier ved kryds, bedre skiltede cykelruter, travestier og cykelbroer. Cykelstier skal have en 8 cm kantsten til bilernes vejbane.

Krav til Midtbyen: Cykelstier og bredere fortove skal etableres, hvor der er meget trafik. Der skal være gennemgående cyklistruter: Fra Østbanen via Nørregade til Ceres Krydset. I Ny Munkegade. Fra Østbanen via Vennelyst boulevarden til Samsøgades skole. I Sønderallé, Bruunsgade og Jægergårdsgade.

Latinerkvarteret skal kun være for cyklister og gående (undtagen handicapkørsel og varetransport). Mejlgade skal gøres til cykelgade fra Nørreport til Bispetorv, hvor vejbanen deles af cyklister og fodgængere. Der skal etableres cykelparkeringssteder mange steder i Midtbyen

Krav uden for Midtbyen. Cykelstier ude i og fra oplandet skal placeres i oplevelsesrige ruter og væk fra den tunge trafik. De skal være 3 meter brede. Der skal være grønne bølger for at undgå unødige stop. Der skal alle steder være sikre cykelstier til skoler og daginstitutioner. Der skal også etableres travestier og fortove, så gående ikke generes af cyklister. Der skal være belysning på alle cykelstier.

Kommune skal oprette socioøkonomiske cykelværksteder, hvor ansatte på byens store arbejdspladser og byens øvrige borgere kan få repareret deres cykler.

  • Kollektiv trafik

Den kollektive trafik skal være ejet og drevet af det offentlige. Den kollektiv trafik skal være så attraktivt, at flest mulige mennesker vælger den i stedet for privatbilen. Den kollektive trafik skal køre ofte og indrettes med høj tilgængelighed, så ældre og handicappede har reel mulighed for at bruge den. Spærretiden på “mimrekort” afskaffes. Kommunens handicapkørsel skal forbedres, og der skal etableres servicebusser på udvalgte steder.

Der skal være et net af letbaner i egen bane uden indblanding fra anden trafik. Første etape af letbanen fra centrum forbi Skejby Sygehus til den nye bydel i Lisbjerg/ Lystrup åbnede i 2017. Toget fra Odder til Grenå er blevet elektrificeret og åbnede i oktober 2018.

Anden etape af letbanen fra Århus Ø til Brabrand via Silkeborgvej skal senere besluttes i Århus kommune. Århus kommune skal sørge for sammen med folketingspartierne af staten bidrager med 50 % af finansieringen.

For de beboelsesområder i Århus, hvortil der ikke er letbane, skal den offentlige trafik udbygges, så der kører busser hver 10. min. i dagtimerne. A-busserne med 4-7 min. interval.

Den kollektive trafik skal være billigere. Pris for bybusserne skal ned på 10 kr. i zone 2 og tillæg på 5 kr. for hver ekstra zone. Det skal kunne betale sig at køre med offentlig transport fremfor i egen bil.

Bybusdriften skal omstilles til bæredygtig transport med en gradvis indføring af El-busser. Fra 2024 bør der kun køre el-busser indenfor Ringgaden.

  • Jernbanesystemet

Jernbanesystemet skal udbygges, så Århus bliver bundet sammen med sit opland. Der skal være afgang hver 20. min i dagtimerne til Randers, Silkeborg, Grenå og Odder. Jernbanen Århus Brabrand Årslev Silkeborg skal laves, projekteringen startes i 2018.