Sundhed

En kommune med ansvar for Social- og Sundhedspolitik.

I følge WHO’s definition fra 1948 beskrives sundhed som en tilstand kendetegnet ved fysisk, psykisk og socialt velbefindende. Sundhed er ikke blot fravær af sygdom eller svækkelse. Det er en bestemmelse, som Enhedslisten har tilsluttet sig med tilføjelse af følgende politiske implikationer:

Enhedslisten mener at sundhedsvæsenet som udgangspunkt skal være offentligt organiseret og demokratisk i styringen. Det bør altid tage afsæt i hensynet til borgeren og patienten. Private, kommercielle og medicinindustriens interesser ser vi på med stor skepsis, idet vi mener at mulige, øjeblikkelige besparelser via markedsudsættelse af sundhedsydelser i det lange løb betales dyrt med strukturelle forringelser, demokratisk uigennemsigtighed og dårlig omsorg.

Enhedslisten finder det vigtigt, at der tænkes i sammenhængende politikker inden for den enkelte kommune, understøttet af regional og statslig styring – igen med udgangspunkt i borgerens og patientens hele livssituation, Vi skal undgå “silotænkning” i opgaveløsning og økonomitænkning.

Inden for sundhedspolitik skal der arbejdes med livsfaser: Barndom, ungdom, voksen- og arbejdsliv og den 3.alder og alderdom, som afsæt for den sundhedspolitisk indsats. Hver livsfase stiller specielle krav til sundhedspolitikken.

Dårligt helbred giver dårlig tilværelse: En ringe tilværelsessituation som følge af sygdom eller nedslidning giver ofte anledning til, at glæden ved livet forsvinder, inaktivitet tiltager og den sociale nedtur begynder.

For at undgå nedturen, må social- og sundhedspolitisk samtænkes, ligesom forebyggelse og sundhedsfremme skal indtænkes. Det er bestemt sagt før, ja det hører til i alle partiers festtaler, men det virker ikke altid – og det skal hele tiden vitaliseres som et afgørende pejlemærke i den offentlige sundhedspolitik. Borgeren skal understøttes i at leve et aktivt og ligeværdigt liv, Det betyder at fællesskabet må træde til, hvis man for en stund rammes af sygdom eller anden social begivenhed eller i takt med at kræfterne svinder ind. Det er ikke gjort med markedsmodeller, ”frit valg” og tilkøb af ydelser, som den sårbare borger/patient ikke kan gennemskue. Fællesskabet må træde til. Også som følge af, at det ikke kun er akut lægehjælp, der er afgørende for sundheden – det er nødvendigt at medtænke levevilkår i bred forstand, herunder uddannelse, arbejdsvilkår, indkomst, boligforhold, fødevarer, fællesskaber og personlig livsstil, når sygdom skal afhjælpes og sundheden fremmes.

Vi oplever, hvordan uligheden i vilkår på sundhedsområdet stadig stiger på en række vigtige områder: Sygdom, dødelighed, levetidsbegrænsninger, nedsat arbejdsevne, mange kroniske lidelser og livsstilsygdomme ’bonner’ helt forskelligt ud for rige og fattige.

Vi ved, at ulighed i sundhed og sociale vilkår hænger uløseligt sammen. Sundhed er et uomgængeligt komplekst fænomen, der vedrører såvel det enkelte menneske som sociale grupper og samfundet som helhed. Den sociale ulighed i sundhed har desværre været stigende i Danmark siden 1980’erne. Sådan er det også i Århus.

Vi kræver øgede bevillinger til det offentlige sundhedsvæsen, så det kan overholde servicemål og behandlingsgarantier uden at sende patienterne videre til privathospitalerne. Vi siger nej til private sundhedsforsikringer for de velbjærgede. Vi vil kæmpe for et ordentligt offentligt sundhedsvæsen.

  • Demokratisk sundhedspolitik

Undersøgelser viser, at 25 % af borgere i Århus oplever, at have et dårligt selvvurderet helbred. Opgørelser på sogneniveau viser, at befolkningens sundhed statistisk set afhænger af bopæl. Det er ikke i orden.

Enhedslisten mener at Social- og sundhedspolitikken sikres bedst, når det sker i tæt dialog med befolkningen og i tæt dialog med andre demokratiske bevægelser, handicaporganisationer, ældreråd, brugerstyrede råd, pårørende grupper, frivillige organisationer og seniorudvalg i fagbevægelse.

Der er stor forskel på Gellerup og Brabrand eller Egå og Ravnsbjerg, hvorfor der på byplan og i forhold til lokalbefolkningen skal arbejdes med forskellige og differentierede indsatser i såvel forebyggelse og sundhedsfremme, pleje og behandling og i forhold til alle livsfaser fra før fødsel til død.

Et godt liv i Århus Kommune forudsætter, at man kan få en rimelig bolig og har god adgang til bæredygtig transport til og fra bolig, indkøbs- og arbejdssted, luften og vandet skal selvfølgelig være rent, og der skal være åndehuller i byerne.

Enhedslisten arbejder for, at Århus skal være en by, der sætter hensyn til mennesker og miljø over hensynet til en vækstfokuseret politik. Kravet er en bæredygtig udvikling både i by og på land.

« Vi mener