Genopret Velfærden

Ændringsforslag til Byrådssag 22.3.2023 ”Budgetprocedure for budget 2024”.
Enhedslisten fremsætter hermed forslag om en
VELFÆRDS GENOPRETNINGSPLAN
til erstatning af At. 1) ”budgetprocedure” og At 2) ”administrative besparelser”

Beslutningspunkter:

At 1) Byrådet beslutter at genoprette velfærden i kommunen med ca. 800 mil. kr.
over 4 år gennem en forhøjelse af kommuneskatten på 1 %
At 2) Dækningsafgiften fastholdes og nedtrappes ikke.
At 3) Af kommunens opsparede 3,1 milliard kr. anvendes 1 milliard kr. inkl. beløb
øremærket til bygning af Marselistunnelen, som indtægt til forhandling i budgettet.
At 4) Borgmesteren retter henvendelse til Folketinget om ophævelse af
budgetloven.

Blandt de vilde problemer, som byrådet i Aarhus står over for, er en nedslidt offentlig
sektor – velfærdssektoren i bredeste forstand, store rekrutteringsproblemer til en
velfærdssektor, som præges af utryghed, høj arbejdsbelastning, personalegennemtræk,
arbejdsmiljøproblemer – og for brugerne utryghed med hensyn til hvilken hjælp man kan få
og hvornår – om overhovedet.
Hertil kommer særligt væksten i sociale problemer og børnemistrivsel, som i en del år har
gjort budgetlægningen verdensfjern – budget på socialområdet bliver årligt overskredet.
Hertil kommer med borgmesterens ord “væsentlige uomgængelige udgiftsbehov ift. bl.a.
Østjyllands Brandvæsen, prisudviklingen og kollektiv trafik mv.»
Borgmesterens og med ham budgetforligspartiernes strategi har været at fastholde en lav
skatteprocent og forsøge at få opgaverne løst med stadig forholdsvis færre hænder til at
løse opgaverne. Med konstant voksende arbejdspres på personale og konstant voksende
utryghed hos brugerne til følge.
De århusianske problemer genkendes også i andre kommuner. f.ex. har Odense valgt at
hæve skatten for at hæve velfærdsniveauet – ud fra den erkendelse, at opgaver ikke løses
ved at have færre mennesker til at udføre dem.
I borgmesterens oplæg til budgetforhandlinger er IKKE omtalt kommunens store
velfærdsproblemer eller mulige løsninger af velfærdsproblemerne:
– mangel på personale og rekrutteringsproblemer
– problematiske arbejdsforhold for overbelastet personale
– mistrivsel og voksende behov for specialundervisning hos børn, bl.a. grundet nedslidt
skolevæsen
– kronisk underfinansiering af social- og ældreområderne, som jo yderligere fik sænket
standarderne i budget 2023.

Det bedste middel til løsning af vore vilde problemer vil være en erklæring af byrådets vilje
til at hæve ydelsesstandarden og forbedre arbejdsmiljøet ved at opnormere institutionerne.

Det kan selvfølgelig ikke gøres fra dag til dag – men hvis byrådet erklærer, at nu går vi i
gang, ja så vil det antagelig i sig selv mindske ikke mindst rekrutterings- og
fastholdelsesproblemerne.

Vi foreslår et velfærdsløft på ca 800 mio. kr., som skattefinansieres over 4 år. De såkaldte
“straffeforanstaltninger”, som Løkke-Frederiksen-regeringen opretholder over for
kommunerne, medfører jo, at kommunen først får rådighed over alle pengene i løbet af de
4 år. Men kommunens likviditet betyder, at problemerne kan mindskes igennem perioden,
blot ved at bruge nogle af de penge, vi har på kontoen.

Nedenstående tabel viser de budgetterede indtægter ved en skatteforhøjelse på 1,0 %-
point og fordeling af provenuet på afdelinger.

Praktisk foreslår vi, at samtlige af de nedskæringer, som er vedtaget på budget 2023, ikke
gennemføres. Det gælder jo allerede for socialområdet, at de ikke kan gennemføres, uden
at ydelsesniveauet ville blive retsstridigt lavt, med mistrivsel og yderligere ankestyrelses-
tæsk til kommunen til følge.
De af borgmesteren foreslåede “administrative besparelser” på 50 mio i 2024, stigende til
100 og 150 mio kr. i de efterfølgende år droppes.
Vi har ikke noget imod, at unødvendigt bureaukrati fjernes – men den foreslåede model vil
antagelig først og fremmest medføre en del bureaukratisk merarbejde med udarbejdelse af
planer. Det er tænkeligt, at man uden tab for århusianerne kan skære lidt ned på
borgmesterens presse-stab. Og jobcentrene kan sikkert slankes, hvis kontrol med
brugerne mindskes. Men beskæring af specialbistandsmedarbejderstaben vil nok være ret
giftigt for brugerne.

Budget 2023 forringelser på øvrige områder bør ligeledes rulles tilbage med budget 2024.
På kultur – og Borgerservices betyder det bl.a. bevarelse af FO klubberne, Giber Hytten,
Natursamarbejdet, Teater Katapult, Opgang 2, Hasle Bibliotek. På TM budgettet genstart
af Bus 22. Det vil betyde bevarelse af alle integrationsindsatser og – projekter.

Derfor foreslår Enhedslisten at opsparede midler- herunder de henlagte midler til
Marselistunnelen indgår i budgettet.

Dækningsafgiften fastholdes og nedtrappes ikke som aftalt af SVK
Århus Kommune skal ikke gennemføre forringelser af skatteindtægter, heller ikke på dette
område.
Borgmesteren retter henvendelse til Folketinget med anmodning om at ophæve
budgetloven og dermed udgiftsloftet

Med disse forslag skal også bemærkes, at den erkendt nødvendige udvidelse af udgifter til
brandvæsen, kollektiv trafik, og prisstigninger kan og bør ske uden modsvarende
beskæring af skoler, ældrepleje, biblioteker m.v.

Det er på høje tid, at byrådet ser i øjnene, at velfærden IKKE kan reddes ved at pålægge
medarbejderne at løbe stærkere – og at arbejdsmarkedets krav til almindelige mennesker
IKKE tillader overvæltning af kommunale opgaver til “frivillige”
Det er på høje tid at byrådet indser at byrådets øvrige erkendte vilde problemer, herunder
– klima og bæredygtighed – ikke løses uden at de prioriteres i budgettet.

Aarhus byråd den 13. april 2023
Solveig Munk
Formand for Teknisk Udvalg
Enhedslisten, De Rød- Grønne