Grøn by er grønt lys for fremtiden. Det gælder inden for byudvikling, trafik og klima. Vi skal have respekt for vores kulturarv og værne om Århus, den by vi elsker og er så stolte af, samtidig med at vi selvfølgelig også skal udvikle byen. Men dette kan altså ikke bare overlades til grådige investorer. Byens borgere skal have meget mere indflydelse, så borgerne reelt er med til at fastlægge nye rammer for byudvikling i området.

Enhedslistens hårdnakkede kamp for at forsvare byens kulturmiljøer har heldigvis sat sig spor, hvilket viser sig på Sydhavnen. Den gamle bulldozerplan har lidt nederlag, og heldigvis for det. I stedet bliver det muligt at bevare kunstneriske miljøer, kulturmiljøer og udsatte grupper i området. Det ser vi som en stor sejr for vores politik for byens udvikling.

Århus kan godt bygge højere og tættere, fortættes, hvis det gøres med omtanke. Vi skal tænke fortætning helt ud ved ringvejen, for det giver rige muligheder for byudvikling, så vi stadig kan trives her. I midtbyen sker der en voldsom fortætning, som skal stoppes. Her skal fokus være på boliv før byliv og opholdsarealer skal være på mindst 40% af etagearealet . Baggårde og torve skal være til mennesker og ikke til biler, og vi skal udvikle byens torve og grønne områder til oaser, hvor man kan samles, og hvor fællesskaber kan trives.

Trængsel og bilkøer er dagligdag i midtbyen og på indfaldsvejene. En fremtidssikret trafikpolitik skal satse på kollektiv trafik, cyklisme og bedre vilkår for fodgængere. Da Enhedslisten for år tilbage foreslog at genindføre sporvognene i Århus, rystede flere på hovedet. Nu har vi fået første etape af letbanen, og det er den vej, vi skal: med flere letbanelinjer og med flere bybusser). Dette handler også om klimaudfordringerne, hvor vi skal nå målsætningen om Århus som CO2-neutral i 2030. Enhedslisten vil have Århus fossilfrit i 2040.

« Tilbage