Overenskomst forhandlinger Penge

Sådan finansierer vi vores politik

I Enhedslisten har vi tradition for at komme med finansierede udspil. Det gælder også for vores kommunalpolitik. For at sikre, at velfærden i Aarhus både kan genoprettes og udbygges, vil vi tilbagerulle erhvervsskattelettelser og hæve kommuneskatten. Samtidig kæmper Enhedslisten for at få budgetloven afskaffet, da denne står i vejen for, at vi i Aarhus selv kan bestemme, hvordan budgettet skal lægges.

1. TILBAGERUL ERHVERVSSKATTELETTELSER
Dækningsafgiften er en ejendomsskat, der pålægges erhvervsejendomme i Aarhus Kommune. Afgiften er bygget på ideen om at virksomhedens ejendoms værdi jo i virkeligheden er et produkt af indsatsen fra samfundet som helhed. Havde der ikke været nogen veje, nogen kloakering eller nogen uddannet arbejdskraft, så havde erhvervsejendomme i Aarhus Kommune ikke været meget værd. Men samfundet er tilsyneladende blevet mere og mere attraktivt for virksomheder, derfor er erhvervsejendommene i Danmark årligt vokset i gennemsnit 4% i værdi siden 1992.
Dækningsafgiften er til for at i hvert fald noget af denne stigning i markedsværdien kan tilbagebetales til det samfund som rent faktisk har skabt værdien. Men i dag er dækningsafgiften i Aarhus Kommune meget beskeden: 0.58%.
Ikke nok med det så ønskede et politisk forlig mellem S, K, og V, faktisk helt at udfase dækningsafgiften. Derfor så vil afgiften falde helt til 0,38% næste år. Tag ikke fejl, det her er klassekamp fra oven: færre penge til kommunalt velfærd, flere penge til ejerne af virksomheder.

Men i Enhedslisten vil vi kæmpe imod, dækningsafgiften skal slet ikke ned, den skal stige. På sigt kunne man forestille sig at dækningsafgiften skulle være ens med stigningen i værdi på erhvervsejendomme, men som en start kan vi tage inspiration fra andre storbyer i Danmark. I København vil dækningsafgiften i 2026 være mere end 3 gange højere end i Aarhus. Havde vi bare den samme afgift i Aarhus Kommune som man har i hovedstaden, kunne vi i 2024 have haft 257 millioner kroner mere til velfærd. Det vil vi kæmpe for.

Protest imod kommunale nedskæringer i Aarhus, september 2018
Protest imod kommunale nedskæringer i Aarhus, september 2018

2. HÆV KOMMUNESKATTEN MED 1 % – DET GIVER 1 MILLIARD KRONER TIL VELFÆRD
Enhedslisten har siden 2020 talt for en skattestigning som modtræk mod de voldsomme besparelser, som vi i årevis har haft i Århus. Her er vi på linje med flertallet af de danske fagforeninger, som helt tilbage i 2018 har krævet en skattestigning – og stadig gør det.

Når vi netop foreslår 1%, skyldes det to ting:
1. At Århus ligger omkring én procent under Odense, Ålborg, Esbjerg og Randers: byer vi ofte sammenligner os med.
2. At Odense fra 2016 har hævet deres skat med én procent uden problemer.

Vi forstår ikke, at det for byrådsflertallet er så vigtigt, at skatten i Århus er lavere
end i andre byer? Den 13-laveste i landet! Undersøgelser lavet af århusianere viser, at folk i vores kommune hellere ønsker mere velfærd end skattelettelser. Helt skævt er det derfor, at 2026-budgettet er underfinansieret med 400 mio. kroner. I tråd med fagforeningerne og et flertal af aarhusianere foreslår Enhedslisten derfor, at kommunalskatten hæves – med ét procentpoint.

I år 2030 vil det give kommunen merindtægter på over 1 mia. kr. Det er et betydeligt beløb, der kan bruges på at forbedre den offentlige transport og sikre kernevelfærden. Til sammenligning koster gratis skolemad på alle folkeskoler i Aarhus Kommune ca. 50 mio. kr., og en styrkelse af BPA-ordningen koster 10 mio. kr. Vi ved godt, at Århus det første par år ikke får det fulde udbytte, da der er en straf-afgift fra staten når man i kommunerne vil hæve skatten. Men denne strafafgift forsvinder over tid, som det fremgår af skemaet nedenfor:
2026
2027
2028
2029
2030
1% stigning/mio. kr.
841
888
937
987
1.036
Statslig Sanktion
631
444
469
247
0
Kommunens indtægt
210
444
469
740
1.036

Skemaet bygger på officielle 2025-tal fra Aarhus Kommunes forvaltning.

Vi skal derfor i gang så hurtigt som muligt, så vi kan få mere velfærd i kommunen og trods statssanktionen, vil der allerede det første år være 210 mio. kr., som kan rulle nogle af de værste besparelser tilbage. Og senere vil der være endnu større summer til genopretning af velfærden samt en forstærket klimaindsats.

En kommunal skattestigning rammer jo reelt set de laveste indtægter mest. Derfor er det også Enhedslistens politik, at der skal være en kompensation til de økonomisk svagest stillede.

Protest-demonstration i Aarhus mod nedskæringer, 13.9. 2018.
Protest-demonstration i Aarhus mod nedskæringer, 13.9.2018.

3. AFSKAF BUDGETLOVEN
Alle danske kommuner er underlagt budgetloven. Den fastsætter et loft over udgifterne i kommunerne, der ikke tager særligt hensyn til den enkelte kommunes behov og sammensætning. Og hvis kommunerne ikke makker ret, så bliver de straffet økonomisk. Med andre ord står budgetloven i vejen for, at enkelte kommuner udbygger velfærden, og straffer kommuner for at hæve lokale skatter. I Enhedslisten kæmper vi nationalt for at afskaffe budgetloven. Vi mener nemlig, at aarhusianerne skal have mere frihed til at bestemme, hvad der skal og ikke skal bruges penge på.

Med Enhedslistens samlede finansieringsudspil, kan Aarhus få råd til gratis bybusser, flere almene boliger og en udvidelse af personkredsen til BPA-ordningen for mennesker med handicap. Det synes vi er vigtigere end skattelettelser til erhvervslivet og det evige ‘race to the bottom’ om kommuneskatten.

 

Kildehenvisninger
Erhvervsejendomsværdistigning siden 1992
Én procent mere i skatten giver én milliard mere i kassen