Læserbrev af Isabella Heilmann, 2. Spidskandidat for Enhedslisten Århus til kommunalvalget 2025
Lørdag den 2. august blev festen på Vestergade forvandlet til kaos, da en bil kørte ind i otte mennesker under den årlige Vestergadefest. Musik og hygge blev på få sekunder erstattet af panik, som flere vidner har beskrevet. Det udløste hurtigt et borgerforslag om at lukke Vestergade for gennemkørende trafik, som på meget kort tid er tæt på at samle de nødvendige underskrifter.
Ulykken har også fået uventede stemmer til at kræve forandring. Byrådsmedlem fra det ellers bilglade Liberal Alliance, Henrik Arens, argumenterede i et opslag den 25. august for at lukke Vestergade men beskrev yderligere, at det var lukningen af Vesterbro Torv der havde tvunget bilister ud på mindre gader som Vestergade og dermed forværret situationen.
Klart, Vestergade skal lukkes af for biler. Men det er ikke Vesterbro Torvs ombygning, der får vrede bilister ud på de små gader, det er blot et symptom. Det egentlige problem er, at byrådet i årevis har tøvet med at gennemføre en plan for en mere bilfri og menneskevenlig midtby. Og det er ærgerligt, for planerne findes allerede. Enhedslisten foreslog i 2016 at gøre Latinerkvarteret næsten bilfrit, med undtagelse for handicapkørsel og varelevering, for at skabe plads til byliv og grønne områder. Senere fremlagde SF en vision om at gøre hele området inden for Allé-ringen bilfrit senest i 2040. Den politiske vilje er der altså, det er bare handlingen, der mangler.
Vi kan altså ikke nøjes med at lukke enkelte gader, hvis vi vil have en tryg, sammenhængende og levende midtby. Vi skal turde tænke større og mere helhedsorienteret. Vi skal flytte gennemkørende trafik ud på Ringgaden. Vi skal omdanne gader i midtbyen til rene cykel- og gåzoner. Vi skal reducere parkering i gadebilledet pog opføre flere parkeringshuse uden for centrum, igennem park and ride-løsninger. Vi skal gøre den offentlige transport god og gratis.
Det er fint at starte med Vestergade, men lad os indføre bilfrie zoner trinvis: Start med Latinerkvarteret i 2026, udvid til hele midtbyen i 2030 og nå målet om en bilfri bymidte i 2040.
Hændelsen på Vestergade bør være et wakeup-call. Vi kan ikke lade frygt for forandring eller kortsigtede hensyn til biltrafik forhindre os i at skabe en tryggere og grønnere by. Byrådet må lytte til borgerne og tage de eksisterende visioner alvorligt.
Luk Vestergade, men husk at tænke større. Hele Aarhus Midtby skal gøres bilfri. Sådan skaber vi en by, hvor mennesker, og ikke biler, er i centrum




