Enhedslisten er med i Århus nye mobilitetsaftale

Så er letbane, etape 2 til Brabrand på plads!

Det er vi i Enhedslisten svært tilfredse med.

Pressmeddelelse, Enhedslisten i Århus Byråd, d. 7.8.2024

Letbane eller BRT til Brabrand var et af mange punkter, vi forhandlede om på Rådhuset i dag.
Som led i en lang proces med at blive enige om en plan for såkaldt grøn mobilitet i Århus.
Hele tre dage med forhandlinger blev det til.

Vi er også særligt tilfredse med, at vi nu har besluttet yderligere fredeliggørelse af midtbyen og nedbringelse af CO2 udledning fra transport.
Det har vi gjort ved
,
⦁ at etablere såkaldt ”parker og rejs” anlæg ved indfaldsvejene til byen.
⦁ en tidsplan for at fredeliggøre Midtbyen med tre torvedannelser, Vesterbro Torv, Banegårdspladsen og sammenlægning af Rådhusparken og Musikhusparken,
⦁ forsøg med nul-emissionszone indenfor Alle´gade ringen
⦁ at styrke fremkommeligheden for busser, letbane og BRT

Flere steder i planen fik vi gennemført at fællesråd, interessenter, naboer, beboere m.v. skal have indflydelse på projekternes udformning. F.eks. i det, der så smukt kaldes en ”Trafikø” i Havreballe skov = borgmesterens Kongelundsprojekt.

Planen indeholder rigtig mange tiltag ud over de nævnte. Det er for de flestes vedkommende skridt i den rigtige retning, mod det, vi kender fra andre storbyer: At fremtidens mobilitet i højere grad løses af kollektiv trafik, gode cykelforbindelse, og så der frigøres rum på gader og torve til byliv og aktiviteter.

Vi ser meget frem til den dialog, der nu kommer med borgerne om hele planen. Vi ønsker at tage aktiv del i den dialog, og ikke kun overlade det til kommunens embedsmænd.

,Vi tager ansvar for de aftaler, vi har indgået, men ser meget gerne forbedringer ud fra det borgerinddragelsen måtte bringe.
En borgerinddragelse der går forud for endelig beslutning i byrådet i 2025.

Desværre lykkedes det ikke for Enhedslisten at gennemføre alle vores gode forslag, som gratis kollektiv trafik. Der er dog tiltag i aftalen til at reducere prisen for at køre med kollektiv trafik.

Vi er bekymret for at aftalen ikke reducerer CO2 aftrykket i det omfang det er nødvendigt for at nå CO2 neutralitet i 2030. Vi kunne ønske os en mere ambitiøs plan for den grønne omstilling, for nedbringelse af biltrafikken og større sikkerhed for finansieringen.

Vi vil ved kommende budgetforhandlinger fremsende forslag til gennemførelse og forbedring af aftalen. Vi har allerede indsendt forslag til budget for 2025 vedr. mobilitet. Bl.a. for Klimasikring og torvedannelse på Nørreport og Østbanetorvet og Fredeliggørelse af Rymarken i Bispehaven.

Læs om aftalen her: https://aarhus.dk/nyt

Aarhus byråd den 7.8.2024
Solveig Munk
Formand for Teknisk Udvalg
Medlem af Handicaprådet