Katrine Vinther Nielsen

Robot-støvsugerne må ikke spænde ben for omsorgen for vores ældre

I plejen og omsorgen for vores ældre borgere i Aarhus er velfærds-teknologien, såsom robot-støvsugere, ikke svaret på alting. Vi skal prioritere den grundlæggende daglige pleje, omsorg og relevante aktiviteter, så der skabes gode dage for vores ældre. For at opnå dette skal faglighed og tilstrækkeligt personale prioriteres, for man passer bedst på de ældre, ved at hjælpe dem, der passer dem.

Debatindlæg, 14.4.2023, Katrine Vinther Nielsen, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten, medlem af Sundheds- og Omsorgsudvalget

Jeg er glad for, at vi i byrådet har fokus på udfordringerne med rekruttering. For manglen på personale er vi først lige for alvor begyndt at kigge ind i. Så det er en god og rigtig prioritering at satse på opkvalificering. Men vi skal også se på om vagtplanlægningen kan hænge sammen. Ja, også om eftermiddagen og aftenen. Så vi må kigge på arbejdsforholdene, og på hvordan arbejdsbyrden er for vores sosu-assistenter og sosu-hjælpere.

Vi må se på, hvordan udviklingen ser ud i forhold til det personale, der deltager i den direkte pleje af borgerne, altså den pleje omkring borgerne, som er i hverdagene, også når mørket falder på.

Vi lever i en tid, hvor teknologi ofte ses som svaret på alting, især når det drejer sig om at spare personale og frigive ressourcer, og det kan ofte også give god mening. Men det er vigtigt at erkende, at velfærds-teknologien ikke er svaret på alting. Vi har i den seneste tid i pressen set, at indførelse af robot-støvsugere vækker legitim bekymring, og det skal vi tage alvorligt.

Det er ikke for at være maskinstormer, jeg gør opmærksom på dette, men for at vi også fremover holder fokus på det væsentlige: Den grundlæggende daglige pleje og omsorg, udført af et fagligt kvalificeret personale, hvor der er en individuel vurdering ud fra den enkelte borgers behov.

Derfor må vi nøje følge udviklingen med indførelse af robot-støvsugere, og hvilke konsekvenser det har, at der forventes brug af dem. Jeg ønsker, at vi får en kortlægning af, hvor mange der pålægges robot-støvsugere og hvorfor, samt hvordan det opleves af borgerne.

Mit ønske er, at ældreområdet bliver prioriteret højere. Samtidig er det vigtigt, at vi i byrådet tager politisk ansvar for besparelserne, så vi ikke udliciterer afmagten. Således at det ikke er den enkelte medarbejder, der skal løbe stærkere for at kompensere for, at der er færre midler, fordi klippekortene og oplevelserne – for blot at nævne nogle af besparelserne – er skåret væk.

Debatindlægget i Århus Stiftstidende