Russia hands off Ukraine

Enhedslistens byrådsgruppe i Aarhus fordømmer Ruslands invasion af Ukraine

Som Enhedslistens landskontor udtrykker det:

”Ruslands invasion af og krig mod Ukraine er frygtelig og helt uacceptabel. Den skal mødes af de hårdeste sanktioner, fordømmelse og krav om tilbagetrækning af russiske tropper fra Ukraine.

Pressemeddelelse, 25.2.2022, Enhedslistens byrådsgruppe i Aarhus, Laura Bryhl, Katrine Vinther Nielsen, Thure Hastrup.

Danmark skal handle:

• Vi skal sætte alt for ind for sikre de hårdeste mest målrettede sanktioner mod Rusland. Rusland skal mærke konsekvenserne af deres krig mod Ukraine.
  • Vi skal akut lukke for russisk gas, kul og olie og sikre en massiv udbygning af grøn energi i Europa.
  • Vi skal hjælpe den ukrainske befolkning med al den humanitære hjælp vi kan.
  • Og vi skal tage imod alle de ukrainske flygtninge, som har behov for beskyttelse. Vi har allerede anmodet regeringen om at genåbne danske asylcentre, så vi er klar. ”

Enhedslistens byrådsgruppe er også tilfredse med, at Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard, meddeler, at:

”Der er grund til på alle tænkelige måder at tage afstand fra den russiske angrebskrig mod Ukraine. Mine tanker går til den ukrainske befolkning, som nu kigger ind i en forfærdelig usikkerhed – og til det ukrainske mindretal i Aarhus, som må leve med frygten for deres pårørende og venners sikkerhed.

I Aarhus forbereder vi os nu på at tage imod de flygtninge, som krigen måtte sende vores vej og sørge for, at de får et godt og sikkert sted, hvor de kan opholde sig. Vi har som by en forpligtelse til at yde vores ind i den humanitære opgave, Danmark og verden står overfor. ”

Enhedslistens byrådsgruppe håber, der kan samles et bredt flertal i Aarhus byråd til at forberede, at Aarhus bidrager til modtagelse af ukrainske flygtninge, der måtte søge tilflugt for krigen i Danmark.