Letbane Stop V Den Permanente

Letbane-stop ved Den Permanente i Risskov – Enhedslisten bider sig fast

Enhedslistens forslag om at genåbne stoppestedet for Letbanen ved Den Permanente badeanstalt i Risskov er nu sat på dagsordenen og sikret realitets-behandling. Det var borgmester Jacob Bundsgaards konklusion på byrådsmødet d. 19. januar, hvor forslaget blev behandlet. Dette blev samtidig lovet af teknik-rådmand Steen Stavnsbo, som et led i behandlingen af ”Visionsplan for byrum og forbindelser, Aarhus Ø”.

Debatindlæg, 26.1.2022, Thure Hastrup, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten.

Dermed er et letbane-stop ved Den Permanente komme6t et vigtigt skridt nærmere, hvilket Enhedslisten i længere tid har slået til lyd for. Hidtil har der været afvisning af dette fra de fleste andre partier i byrådet. Men på byrådsmødet d. 19. januar lød der nye toner. Ja, der var faktisk positiv opbakning hele vejen rundt i byrådet til at kigge nærmere på muligheden for at Letbanen kan stoppe ved Den Permanente

Nu vil forslaget om et letbane-stop blive realitets-behandlet sammen med den nævnte visionsplan. Og her er det vigtigt at få inddraget, at vinterbadeklubben Jomsborg, der holder til på Den Permanente, arbejder på en udvidelsesplan, der betyder, at foreningen vil kunne vokse til 15.000 medlemmer. Det vil for alvor øge behovet for et letbane-stop.

Det skal også inddrages, at området omkring Den Permanente og Risskov er et yndet og stadig mere benyttet udflugtsmål. Det betyder, at der er behov for et helhedssyn på området, hvor der skal findes løsninger på de stigende problemer med øget trafik og parkering af både biler og cykler. Dette bør føre til, at Salonvejen forbeholdes cyklister og gående samt handicap-kørsel.

En anke mod et stop ved Den Permanente fra Aarhus Letbane har været, at de to minutter et stop vil vare, vil skabe problemer for driften på strækningen til Grenaa. Men ifølge en artikel i Stiften 18.1. ser Letbanen muligheder i fremover at kunne optimere driften på banen, således at der bliver tid til et stop ved Den Permanente. Det ser vi frem til.

Enhedslisten vil fortsat fremover arbejde for et letbane-stop og bedre tilgængelighed for cyklende, gående og handicappede til Den Permanente og Risskov, indtil vi får et brugbart resultat.

Debatindlægget er bragt i Århus Stiftstidende 26.1.2022