Atomvåben Nej Tak Thure Hastrup

Aarhus må gå forrest i forbud mod atomvåben

I Enhedslisten i Aarhus er vi bekymrede over den alvorlige trussel, som atomvåben udgør mod lokalsamfund overalt i verden, og dermed også mod Aarhus. Derfor foreslår vi, at Aarhus Byråd opfordrer regeringen til at underskrive FN-traktaten om forbud mod atomvåben.

Debatindlæg, Thure Hastrup, 18.1.2022, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten

Enhedslisten foreslår følgende i Aarhus Byråd, hvilket behandles på byrådsmødet d. 19. januar:

“Vores kommune er dybt bekymret over den alvorlige trussel, som atomvåben udgør mod lokalsamfund overalt. Vores borgere har ret til at leve i en verden fri for atomvåben. Al brug af atomvåben, hvad enten det sker bevidst eller som følge af fejl eller uheld, vil have katastrofale, omfattende og langvarige konsekvenser for mennesker, samfund og miljø. Derfor støtter vi FN-traktaten, der forbyder atomvåben og opfordrer den danske regering til at tilslutte sig traktaten.”

Baggrund for forslaget er, at FN’s generalforsamling i 2017 vedtog en traktat om forbud mod atomvåben. Siden har 86 stater tilsluttet sig traktaten som underskrivere, og heraf har 65 ratificeret ved parlaments-beslutning. Danmark er ikke blandt dem.

ICAN, The International Campaign to Abolish Nuclear Weapons, har i Cities Appeal opfordret byråd verden over til at bistå den internationale kampagne for støtte til FN’s traktat om forbud mod atomvåben. Det førte til, at ICAN i 2017 fik tildelt Nobels Fredspris.

Aarhus’ venskabsby, Norges næststørste by Bergen, tilsluttede sig 10. april 2019 ICAN’s by-appel og opfordrede Norges regering til at ratificere FN traktaten. Siden har adskillige andre norske byer, bl.a. Oslo, tilsluttet sig. Desuden indgår det i grundlaget for den Arbejderparti-ledede norske regering, at Norge som observatør træder ind i kredsen af regeringer, der har tiltrådt traktaten.

De største atommagter, USA, Rusland og Kina, har ikke underskrevet FN traktaten mod atomvåben. Det har derimod en række af deres mindre nabolande. Hvilket gør det vigtigt, at Danmark også tilslutter sig ICAN og FNs traktat om forbud mod atomvåben. Det er en måde at lægge pres på atommagterne for nedrustning. Den mulighed har vi i lande med demokratisk valgte regeringer og byråd. Den mulighed har de f.eks ikke i Aarhus venskabsby i Kina. Det giver os en ekstra forpligtelse til at sige fra.

Vi foreslår, at Aarhus Byråd tilslutter sig ICAN’s by-appel og opfordrer den danske regering til at tilslutte sig traktaten. Forslaget fremsættes på baggrund af opfordring fra følgende organisationer:  Århus mod Krig og Terror, Fredsgruppen i Enhedslisten Aarhus, Fredsbutikken, AMK, Fredsministerium og Forbyd Atomvåben/ICAN Danmark.

Debatindlægget i Århus Stiftstidende

Enhedslistens forslag på byrådsdagsordenen 19.1.2022 – sag nr. 4